5 lärdomar från en tuff första företagarresa

av Elisabeth Karlehav

Första stegen som företagare blev en tuff resa för Lars-Eric Gustafson. Men han delar gärna med sig av sina lärdomar när han nu är tillbaka med ny inspiration.

Lars-Eric Gustafson2009 beslutade Lars-Eric att bli sin egen som franchisetagare inom personlighetstester där han såg en bra produkt och ett lovande koncept. Det visade sig att förväntningarna som byggts upp av de ursprungliga franchisebyggarna inte avspeglade sig på samma sätt i verkligheten.
– Med förutsättningar som började krackelera blev utmaningarna och lärdomarna många från min första företagarresa, berättar Lars-Eric.

Etablera sig som ny spelare
Om den första företagarresan berättar Lars-Eric:
– En av mina styrkor är att jag är duktig på att nätverka. Men det var i ändå ingen lätt resa. Det var svårt att komma ut och etablera sig då man är helt ny på spelplanen.

Lars-Eric hade tidigare jobbat inom IT-branschen, både privat och statligt.
– Omställningen från anställd till egen var större än förväntat.

Som egen var det nytt för Lars-Eric att ensam sköta ekonomin och allt administrativt i företaget. De delarna var enligt Lars-Eric mindre inspirerande.
– Jag ville vara ute på fältet, utveckla säljtekniken och vara en duktig säljare.

Han lade all sin tid, ekonomi och engagemang på att få verksamheten att blomstra. Men det gick sakta baklänges.
– Det var tufft. Slutligen insåg jag inte skulle uppnå det jag ville. Jag släppte företaget och för mig personligen var det rätt hårt att gå igenom den processen.

Affärskunskaper och bra samarbetspartners
Sedan dess har han utvecklat sig vidare inom affärscoachning och affärsutveckling, t.ex. hur man upprättar en bra affärsplan, marknadsplan, hur man arbetar framgångsrikt med utvecklingsfrågor, varumärkesfrågor och utvecklar en god renommé.
– Som ny företagare är det viktigt att hitta samarbetspartners, bra samarbetspartners. En nu spirande öppning för ett bra samarbete är en av de grundläggande anledningarna att jag idag är taggad att köra igen.

Nya möjligheter
Lars-Eric arbetar på att utveckla en egen modell för att förbättra företagens strategiska beslutsfattande. Modellen bygger på visualisering av det egna tänkandet och verklighetsuppfattningen samt de tankemodeller som styr individen.
– Det här ett ramverk för att uppnå bättre strategiska beslutsprocesser som jag tror är framtiden.

Modellen för att uppnå bättre strategiskt beslutsfattande hjälper människor och företag – som t.ex. befinner sig i en utvecklingsprocess– att synliggöra de tankemodeller som styr beslutsfattandet.
– I slutändan ger den här arbetsmodellen företaget bättre förmåga att fatta beslut och uppnå effektivare arbetsprocesser. Det ger ett bredare perspektiv på frågeställningar när du blir klar över vilka tankemodeller som finns bland de som är med och påverkar. När du ser vilka olika individuella antaganden som driver beslut i organisationen blir det lättare att hitta samsyn och få bort missförstånd och konflikter.

Det bästa med att vara egenföretagare
Lars-Eric funderar något och säger sedan:
– Som egenföretagare får du möjligheten att utveckla det du verkligen tycker är roligt och i den bästa av världar så öppnar företagande upp hela världen för dig. Du kan styra skutan dit du vill och på precis det sätt du vill.

5 lärdomar från Lars-Erics första företagarresa:

  1. Hitta en samarbetspartner – det är ovärderligt att ha ett bollplank för idéer och ni får båda en motivator i den andre.
  2. Skaffa rätt samarbetspartner – kom ihåg att ”nej” är också en del av processen, både för dig och den du är i dialog med.
  3. Gå inte in med för mycket prestige när du träffar någon som skulle kunna vara av intresse att jobba med. Känn av och gör det med ett leende – sen känner du i hela kroppen om det är rätt.
  4. Lås dig inte i de lösningar eller den väg framåt som du visualiserat. Bli helt enkelt inte kär i din nuvarande tankestrategi för hur du ska göra för att lyckas som företagare.
  5. Skaffa förståelse för dina egna drivkrafter – lita på att den inre världen och den du är har ett okränkbart värde, lita på dig själv på ett djupare plan. När du funnit den inre platsen blir det din plattform, din utstrålning. Den utstrålningen blir ditt främsta verktyg när du är ute och säljer.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

En reaktion till “5 lärdomar från en tuff första företagarresa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.