Älska kunden och det värdet du ger dem!

Av Jeanette Ljungars

May-Lis FarnesMay-Lis Farnes är en kvinna med mycket lång och gedigen erfarenhet av ledarskap och företagandet. Något hon nu i sitt tredje företag Momentum2You vill dela med sig av och hjälpa andra med.

Hon tror på ett mer företagsrikt Sverige och att hjälpa företag att växa och även att få företag att expandera utomlands. Att hjälpa andra nå ut så vi inte bara hamnar i vår egen ”lilla grop” och säljer enbart till varandra. Det ger inte Sverige någon tillväxt. Hon vill hjälpa både små och medelstora företag bli duktigare och mer framgångsrika.

För att bli en lyckad företagare räcker det inte enbart med passion utan man måste även ha kompetens. Hon har sett så många starta och utvecklas till ett visst stadium, tills man nått kulmen för sin kompetens. Då gäller det att fylla på och lära sig nya saker och lära sig att lära av andra.

Hennes affärsidé har tre komponenter: personal leadership, business skills och business planning. Hon har nu startat en kurs SuperBusiness som består av 8 webinarium på 8 veckor som går igenom alla dessa tre. Där ingår många övningar mellan webinariumen för hon vill att företagarna skall omsätta i praktiken det de lär sig. Vi måste bygga långsiktigt och gå igenom kapitel 1 innan vi hoppar till kapitel 2. Det finns inga genvägar.

Övriga tjänster hon erbjuder är ren affärsplanering (var är du och vart är du på väg), nulägesanalys (vad är ni bra på och vad är ni mindre bra på) samt business coaching (följer företagaren/ledaren under en längre tid).

May-Lis bygger sitt varumärke genom information, genom att ge tips om företagande och köra gratis introduktionswebinarium. Hon tror på att ge och ge och ge. Ge värde åt andra och se det resultat de får är långt mer värt än allt. Man skall inte fokusera på kvantitet utan kvalitet. Var mer kär i kunderna du har än i pengarna de ger dig. Men arbeta inte gratis.

May-Lis vill uppmuntra företagare att våga växa, våga ta betalt för det arbete de utför. Hon vill uppmuntra till evigt lärande, till att modellera de som lyckats. Titta på andra. Mycket av marknadsföring och försäljning handlar om att testa. Testa olika strategier och se vad som fungerar.

May-Lis tips till företagaren:

1.      Våga testa och våga göra fel

2.      Kom ihåg att 80% av företagandet är attityd

3.      Sätt attraktiva, tydliga mål och visioner

4.      Hitta samarbetspartners som kompletterar dig

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.