Att göra de 90 första dagarna när du startar nytt

Att starta nytt företag, ny affärsidé, ny marknad, nya kunder är det bästa jag vet! För mig brukar det inträffa vart tredje år i snitt. De första tre månaderna kan vara avgörande för hur den nya satsningen lyckas. Det här är vad jag lärt mig:

Lär, lär, lär. För att bli en expert inom ett område behöver du lägga ner kring 1000 timmar i studier. Det är nästan 6 månader om du lär dig om det nya området 8 timmar per dag. Ett gott beslut är att starta inlärningen långt innan du genomför nystarten.

Var öppen. Var öppen för information, input, kanske till och med kritik. Ta emot, utvärdera och ta beslut om det är något du kan använda. Var öppen för nya bekantskaper, ta kontakt med organisationer, grupper på Linkedin, Facebook, Twitter som kan vara till nytta för din nystart. Ta kontakt med  de människor som gör det du vill göra.

Var lätt att ta kontakt med, var synlig. Syns på webben, syns på event, träffar, mässor, överallt där du kan skapa kontakter.

Ha stenkoll på risker. Beräkna riskerna genom att göra en SWOT eller riskanalyser. Håll sedan stenkoll på de parametrar som är viktiga för att nystarten ska lyckas. Oftast är det ekonomi, startkapital och tid som är avgörande.

Ta emot dåliga nyheter med lugn och kreativitet. Vid alla nystarter händer det dåliga nyheter. När jag startade mitt liv som digital nomad kraschade datorn, brandalarm gick när jag satt på kafé och höll utbildning via Skype, elektriciteten i min nya lägenhet kom och gick vilket gjorde min dator strömförande. Jag kan räkna upp hur många katastrofer som helst, grejen är att veta att det alltid skiter sig och ta det med lugn och kreativitet. Allt går att lösa!

Ha tålamod. Räkna med att den nya verksamheten tar minst 1 år mer troligt 3 år att vara helt uppe på banan.

Anna Åberg
Digitala Affärsmodeller

Anna Åberg

Har varit företagare sedan 1986. Lever som Digital Nomad, just nu på Malta. Min ambition är att inspirera fler till att leva sina drömliv. Idag säljer jag e-kurser i hur man digitaliserar sin affärsmodell.

Anna Åberg has 8 posts and counting. See all posts by Anna Åberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.