Att hjälpa kunderna skapar förtroende

flygresor.seI mars 2016 ska ”Sveriges Bästa Företag” koras och ett av de företag som nominerats är Flygresor.se. Företaget har expanderat snabbt de senaste åren bland annat tack vare lyckade marknadsföringskampanjer. Men främst handlar det om att företaget erbjuder en tjänst som efterfrågas och fått förtroende av konsumenterna.

På kort tid har Flygresor.se inte bara etablerat sig som ett känt varumärke utan även blivit marknadsledande i landet gällande att jämföra priser på flygresor. En resa som uppmärksammats i flera branschtidningar och som även återspeglar sig i nominering till Sveriges Bästa Företag.

En del av framgången ligger i den marknadsföring som genomförts och som tydligt har gett resultat. Jingeln ”Flyyg flyyg flyyg flygresor.se” har verkligen nått sin målgrupp vilket bland annat syns genom att fler börjat använda tjänsten. Men marknadsföring är bara första steget enligt Mattias Nyman som är Vd för företaget.
”Marknadsföring är viktigt för att konsumenterna ska upptäcka tjänsten men hade vi inte erbjudit en riktigt bra tjänst hade vi aldrig varit där vi är idag. Långsiktigt måste man ge konsumenterna det som efterfrågas. Jag gillar själv ett citat från Walt Disney som beskriver det hela – Do what you do so well that they will want to see it again and bring their friends. Det är precis vad det handlar om.”

Det som skiljer Flygresor.se mot klassiska resebyråer är att kunderna tydligare upplever att företaget ”står på kundernas sida”. Tjänsten ställer alla resebyråer och flygbolag mot varandra och visar tydligt vilka som är dyra och vilka som är billiga. Därmed skapas även en konkurrenssituation där företagen kan tvingas att sänka sina priser för att komma högre upp i jämförelsen. Samtidigt blir Flygresor.se en slags garanti för att enbart seriösa företag jämförs. Detta genom att kontrollera de bolag som vill vara med i jämförelsen.

”Förtroende är inte bara något som byggs upp genom en prisjämförelse utan även genom att tjänsten upplevs säker, genomarbetad och tydlig. Vi jobbar mycket med tydligheten och genom att stänga av aktörer som inte följer regelverken blir det även en tydlig påtryckning att de ska åtgärda eventuella problem innan de kan få vara med hos oss igen.”

Att flygresor.se står på ”konsumenternas sida” är en av orsakerna till att företaget snabbt vuxit och att det är nominerat till Sveriges Bästa Företag. Om sedan företaget även får så stort förtroende av juryn att de tar hem priset i mars 2016 återstår att se. Men oavsett visar nomineringen på att företaget valt helt rätt inriktning då de lyckats få ett mycket stort förtroende av sina besökare. Det är trots allt det som är det viktigaste.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *