Att välja uppdrag med både hjärtat och hjärnan

Hur gör du, när du väljer nya uppdrag och hur gör du för att synas och finnas?

Mitt koncept har varit att synas mycket på sociala medier, jag har twittrat, varit på Linked in och givetvis på facebook. Det gäller dock att sålla och det är lätt att fasta, utan att få något konstruktivt gjort. Det är lätt att fasta i den privata rollen på facebook och då tar företagaren i dig skada och dyrbar tid går åt till annat än att driva ditt företag framåt. Jag har begränsat min tid på sociala medier och också sållat bland vilka som skall finnas med som vänner. Jag var tvungen att sålla och tog bort personer, som tog mycket tid och mycket energi.

Generellt har jag försökt att skapa ett tvärvetenskapligt nätverk och ha människor omkring mig med blandade bakgrunder och erfarenheter. Jag vet inte på förhand, vilket kontaktnät personen har, även om inte personen i fråga är helt rätt för mig och vad jag söker. Jag har lärt mig att vara ödmjuk och att be om hjälp och från de mest oväntade håll har jag fått min hjälp. När hjälpen har infunnit sig, har jag försökt hjälpa till med det jag har att erbjuda och alltid visat en tydlig tacksamhet och värme, mot de människor som sträckt ut sin hand för mig. Nästa gång är det min tur att låta hjälpen gå vidare till någon annan.

Jag har också använt min tid till att nätverka med människor, öga mot öga och det är ändå det, som har gett resultaten i mitt företagande. Genom de personliga kontakterna har jag lyckats bygga upp varumärket Magdalena, som är det viktigaste att bygga för ett enmansföretag. Du säljer inte på ditt företagsnamn, du säljer dig och ditt humankapital. Därför är det viktigt att synas och finnas i diverse olika sammanhang för att bygga ditt eget varumärke.

Jag tror att man som egenföretagare också måste vara lite wild and crazy, våga vara lite mer öppen och lite mer spontan. Det kan tyckas en smula naivt och galet, men det är i de situationer jag har vågat tänka i nya banor, jag har vågat prata med nya människor och vågat bygga varumärket Magdalena fullt ut, som jag har fått min framgång.

Genom att vara nyfiken och intresserad, fråga den där extra frågan, vågat visa framfötterna, gjort saker som är utanför din trygghetszon. Om du aldrig lämnar din trygghetszon, kommer du gå miste om så mycket och framför allt du kommer inte utvecklas och ta ditt företagande en nivå högre.

Mitt råd blir således att våga ta kontakt med drömuppdragsgivaren och formulera dig och dina tjänster på ett så attraktivt sätt som möjligt. Absolut svårt och krävande, men så givande och roligt! Mer om detta i nästa artikel.

Lycka till!

Magdalena K Westerlund

Driven och målfokuserad säljare med passion för personlig utveckling och med svart bälte i nätverkande. Är i dagsläget egenföretagare med konsultbolaget Mind & Soul (www.mindandsoul.se). Har en bakgrund inom life science med bred kunskap inom hela sälj- och marknadsblocket.

Magdalena K Westerlund has 9 posts and counting. See all posts by Magdalena K Westerlund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.