Att vara DJ – en bransch där det är kontakter som är största källan till framgång

Av Linnea Hernberg
Foto Calle Drangel

Joakim FranssonJoakim Fransson, också känd som ”Bayamo”, jobbar som DJ och för att marknadsföra sig själv har han använt sig av både sociala medier, främst facebook, men även av traditionella affischer som sätts upp på offentliga platser.  Han driver både konceptet Dance Session samt MeEvents så han har många strängar på sin lyra. 

Att marknadsföra sig via facebook är idag vanligt och Joakim Fransson var inte sen med att göra detsamma. Han skapade en facebook-sida för att lyfta fram hans arbete och valde att endast hålla den professionell.
– Jag har ingen privat facebook-sida, den som finns på facebook i mitt namn är endast för mitt DJ-ande, säger han.

Ytterligare ett marknadsföringssätt som är stort och effektivt är att ta vara på kontakter som kan hjälpa till att sprida varumärket och arbetet.
– Jag har tagit vara på kontakter genom hela min karriär för att komma dit jag är idag, säger han.

Joakim berättar även att för att sticka ut i branschen handlar det mycket om att gå in för sitt arbete och inte bara vara där för att spela musik. Det handlar om att sticka ut genom att engagera sig.
– Jag har skapat rent runt mig. Jag går in för uppgifterna och är det 80-talstema på festen jag ska spela på så ser jag till att själv ha klätt ut mig också, för att passa in och göra det roligare.

Ett okänt namn ger inga spelningar
I början av sin karriär får man inte vara kräsen utan man måste ta till vara på alla möjligheter man får, till exempel som att börja med att spela på privata, lokala fester för att bygga upp sitt namn och varumärke.
– Ingen större nattklubb vill boka dig om du har ett okänt namn, förklarar Joakim.

Det är viktigt att lyssna på hur andra arbetar och hur deras musik ser ut för att få en bild av vad som förväntas när man ger sig in i DJ-branschen. För att sedan få in en fot i branschen bör man först hitta någon som redan är DJ som kan visa dig hur man ska göra, någon som lär dig och blir som en coach.

Hur en vanlig vecka i Joakims liv kan se ut
Måndag-torsdag: Jag sitter i studion och mixar på olika låtar, letar upp vad som är nytt och fräscht. Försöker få fram nytt material och är det till exempel en temafest jag ska spela på så letar man speciellt material som ska passa in.

Fredag-lördag: Då spelar jag på olika nattklubbar runt om i Skåne, åker hemifrån på kvällarna runt åtta-tiden och kommer hem följande morgon runt fem-sex.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.