Bra feedbacksystem ger framgångsrika arbetsplatser

Av Annika Wihlborg 

Vilka komponenter bidrar till att skapa en prisbelönt företagskultur där medarbetare trivs, växer och utvecklar, en kultur som bygger på genuin lojalitet om omsorg mellan arbetsgivare och medarbetare? Organisationsutvecklingsföretaget Key Solutions som våren 2013 utsågs till Sveriges tredje bästa arbetsplats 2013, består receptet till en framgångsrik företagskultur av.

 

Tomas LydahlKey Solutions startades 2008. Då bestod verksamheten av tre medarbetare. Idag arbetar sjuttiofem personer på företaget, som karakteriseras av en entreprenöriell inriktning. En av hörnstenarna i Key Solutions företagskultur är kontinuerlig återkoppling på individnivå. Varje medarbetare får konstant återkoppling på sitt arbete

– Förväntningarna på varje medarbetare ska vara kristallklara från företagets sida, men det är minst lika viktigt att medarbetarens förväntningar på företaget är lika klara. Vår filosofi är att varje medarbetare förtjänar att framhävas och uppmärksammas för sin individ så ofta tillfälle ges. Hela företagskulturen bygger på ett stötta och synliggöra medarbetare på daglig basis, vilket visas sig vara ett framgångsrecept, säger Tomas Lydahl, vd på Key Solutions.

Personlig utveckling lika viktigt som traditionell kompetensutveckling
Med utgångspunkten att ta vara på varje tillfälle att synliggöra varje medarbetare har Västeråsbaserade Key Solutions skapat en arbetsplats där personlig utveckling är lika centralt som traditionell kompetensutveckling.

När organisationen A Great place to work utsåg Key Solutions till Sveriges tredje bästa arbetsplats i kategorin mellanstora företag var utnämningen naturligtvis en kick och ett kvitto på att den filosofi som präglar företagskulturen utgör ett stort steg i rätt riktning. Samtidigt gäller det att inte stanna upp och bli ”Fat and happy”. Tomas Lydahl poängterar istället vikten av att ständigt sträva mot nya mål och betrakta företagskulturen som en levande organism.

En av framgångsfaktorerna bakom en långsiktig hållbar företagskultur som genererar trivsel på såväl kort som lång sikt är, enligt Tomas Lydahl, att bredda företagets kompetensutvecklingssatsningar från renodlade ämneskurser till att även omfatta personlig utveckling.

– Att utveckla och förstärka sina konkreta ämneskunskaper kring exempelvis ekonomi, IT eller miljö är många gånger en nödvändighet för att medarbetare ska kunna sköta sina jobb, men det är minst lika viktigt att tillhandahålla verktyg som hjälper medarbetaren att utvecklas som människa. När individer känner att de växer skapas en grogrund för trivsel och lojalitet gentemot arbetsgivaren, säger han.

Inleder arbetsdagen med kort motivationsmöte
Trivsel och motivation på jobbet genereras ofta av summan av många små åtgärder som tillsammans får en stark effekt. På Key Solutions inleds varje arbetsdag med ett kort motivationsmöte då man på ett par minuter går igenom vad som skedde under gårdagen, vad man var stolt över och vilka händelser och människor som gav ett bestående positivt intryck. En annan rutin som bidrar till att skapa trivsel är att den medarbetare som tar med sig fika till kollegorna enligt ett rullande schema får ta emot positiv feedback från kollegorna, som får nämna något de uppskattar med sin kollega.

– Vi har bland annat introducerat veckomöten där vi går igenom den gångna och den kommande veckans händelser. Medarbetarna uppmanas ta upp de händelser och individer som bidrog till att generera upplevelser som fastnade i minnet. Det ger medarbetarna en möjlighet att framhäva och visa varandra uppskattning, säger Tomas Lydahl.

Ta dig tid att synliggöra och bekräfta varje individ
Mycket handlar om att ta sig tid till att uppmärksamma varje individs behov och aktuella situation. När Tomas Lydahl tillträdde som vd genomförde han individuella samtal med samtliga medarbetare. På samtalen fick medarbetarna möjlighet att berätta om hur de trivs på sitt nuvarande arbete, vilka faktorer som bidrar till att de trivs eller inte trivs, vad de önskar sig av en ideal arbetsplats och vilka faktorer som skulle kunna förstärkas för att trivselfaktorn skulle kunna öka ytterligare.

–  När vi nominerade oss själva till tävlingen Årets bästa arbetsplats åkte hela företaget på en konferens där vi gemensamt diskuterade vilka faktorer som bidrar till att skapa en riktigt bra arbetsplats. Det bidrog till att skapa delaktighet, vilket är en nyckel till långsiktig trivsel, tillit och lojalitet mellan arbetsgivare och medarbetare, Andra avgörande komponenter är att upprätta en fysisk eller virtuell idélåda där medarbetarna får dela med sig av sina idéer och förbättringsförslag, anonymt om de så vill, säger Tomas Lydahl.

Har anställt en professionell glädjespridare
–  Alla som arbetar på Key Solutions har som viktigaste uppgift att komma till jobbet positiva, varje dag. Vi har lärt oss att positivitet smittar av sig och att positiva medarbetare skapar passion och goda resultat.  Vi har även som troligtvis första företaget i världen anställt en glädjespridare som bland annat har till uppgift är att varje morgon möta upp varje medarbetare som kommer in till kontoret med ett stort leende samtidigt som denne välkomnar de till en ny dag med nya möjligheter, säger Karvan Guldstierna, försäljningschef på Key Solutions.

Genom att ställa upp och engagera sig i varje medarbetare i mer än ”bara på jobbet” och samtidigt ge dem ansvar gentemot företaget, kan vi skapa en företagskultur som bygger på ömsesidig tillit och lojalitet.

– Vi hjälper våra medarbetare med allt vi kan genom att bland annat. ordna bostad, hjälpa dem med att plugga till körkortet och peppa dem på vägen mot deras privata mål så som träning och liknande, säger Karvan Guldstierna.

Hans tips till andra företag är att visa genuin omsorg om varje individ på företaget genom att exempelvis försöka se orsaken till varför en individ under- eller överpresterar.  Det viktigaste av allt är dock att belöna och uppmärksamma när medarbetare gör något bra, att låta hela företaget få reda på när någon gjort något bra. På så sätt odlas en gemenskap där alla smittas av positiva händelser inom företaget.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.