Bröllopsbutiken som fått fart via sociala medier

Av Mia Pettersson
Foto Pernilla Fyhr

Ayman KadouraSom en nyöppnad butik i Malmö har man mycket att tänka på. Speciellt hur butiken ska få ut sitt budskap till kunderna. Det krävs nya tillvägagångssätt och butiken behöver sticka ut. Vi har tagit pulsen på Proms & Weddings i Malmö drygt ett år efter att det att butiken slog upp dörrarna första gången. 

Ayman Kadoura är ägare av butiken och han förklarar hur viktigt det är med service och nöjda kunder. Men han menar även att det är otroligt viktigt att nå ut och finnas tillgänglig för kunden. Det är service i sig.

– Kunden kan alltid hållas uppdaterad med vad vi får in i butiken säger Ayman och förklarar att de är väldigt flitiga med att alltid uppdatera hemsidan och Facebook-sidan. På så sätt kan kunden hitta det den letar efter innan individen kommer till butiken. Det spar kunden mycket tid och det är väldigt vanligt i dagsläget att kunden letat på nätet efter det man vill ha och söker.

När butiken var nyöppnad lade Ayman ner mer pengar på annonser i tidningar än vad han gör idag. Han insåg att det var viktigare att lägga tid och energi på en uppdaterad hemsida, samt mycket mer givande att synas på Facebook. Han menar att hälften av deras målgrupp, de som ska på bal, är unga som finns på Facebook. Då är det extra viktigt att nå ut till dem där, på deras kanal.

”Om alla dina kunder finns på Facebook, varför ska inte du finnas där?”

Ayman är väldigt lyhörd på vad sina kunder tycker, tänker och har för önskemål. Om man blir bra på att lyssna så får man reda på redan innan om det finns efterfrågan på en viss produkt. Att börja sälja underkläder och accessoarer till deras brudklänningar har varit ett önskemål från flertalet kunder som butiken tog till sig.

– Att hitta rätt plats för butiken och få grannbutikerna att förstå att vi tillsammans är starkare än ensamma har varit det svåraste sedan start berättar Ayman och förklarar att han ville ha butiken på en trafikerad gata där individer kunde se hans klänningar från vägen. I motsättning mot andra butiker lyser han upp sitt skyltfönster på natten så att det alltid ska synas för dem som kör förbi. Han ville även lägga sin butik i samma område som andra bröllopsbutiker. Genom att vara flera butiker inom samma bransch nära varandra kan de locka större massa av kunder. Då det är lätt för kunden att se i flera butiker med gångavstånd mellan butikerna, vilket gör körturen till Malmö värd att ta. Många av danskarna har börjat hitta till butiken och området.

”Lås dig inte vid det traditionella, det finns så många fler vägar att nå ut”

– Jag tycker det är viktigt med event, modeshower och alternativa sätt att visa vad butiken kan bjuda på säger Ayman. Han har redan haft fem olika event sedan öppningen och senast var en modeshow med balklänningar.

De marknadsförde sig i skånska gymnasieskolor nu inför balperioden med att sätta upp flyers och informera om olika event.

Ayman berättar att först var de närliggande butikerna förundrade över Aymans alternativa marknadsföring, men han märker att även dem har börjat se nyttan i det och fler av dem tar efter. Genom konkurrens ökar kvalitén menar Ayman. Då måste han fokusera på att ge kunden den bästa personliga service och upplevelse.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.