Coaching och försäljning har mycket gemensamt

Av Emelie Caibert

DomenicoVad har egentligen coaching och försäljning gemensamt? Mer än du tror! Domenico La Corte tipsar om hur coachande egenskaper kan hjälpa dig att bli en bättre säljare.

Domenico är grundare till Coachutbildning Sverige, ett av Sveriges ledande coachingföretag.
– All coaching bygger på förtroende, något som många säljare tyvärr glömmer bort, säger han. Det handlar om se kunden som en relation och inte en affär, vilket är helt centralt även i försäljning.

Hur definierar du en bra säljare i kontrast till en dålig?
– De säljare som lyckas bäst är de som aktivt ställer frågor och försöker förstå kundens problem på djupet – och är ärliga nog att erkänna om man har resurser för att lösa det eller inte. För att behålla en god relation måste man vara ödmjuk nog att erkänna när man faktiskt inte räcker till, och inte försöka leverera något oengagerat.
– En dålig säljare är den som sätter sin egen produkt eller tjänst före kunden. Det handlar helt enkelt att gå på känsla och alltid prioritera kunden, menar Domenico.

För entreprenörer som vill bli duktigare säljare rekommenderar han en grundläggande kurs eller motsvarande i coaching:
– Coaching är absolut ett underskattat område inom försäljning och de två områdena har mycket gemensamt, avslutar Domenico.

Tips: Coachens bästa säljfärdigheter

1. Se till att komma ut och träffa kunder. Många sitter och planerar och förbereder alldeles för mycket, men inga verkliga resultat kan nås innan du faktiskt tar kontakt med folk! Bara kunderna kan hjälpa oss att utveckla våra tjänster och produkter till det bättre.

2. Fokusera på att sälja in precis vad kunden efterfrågar, inget annat. Lyssna noga och försök tillfredsställa kundens behov så exakt som du kan, utan en massa tjat om produkter kunden inte behöver.

3. Var alltid ärlig mot kunden! Låt de veta om du faktiskt kan lösa deras problem eller inte, redan från början. Var rak nog att förklara om du har de resurser som krävs eller inte, och gå inte halvhjärtat in i ett projekt du inte kan slutföra.

4. Visa tydligt och konkret med vilket problem din tjänst löser. Kunden behöver lita på dig för att vilja köpa just den lösning du har.

5. Våga utforska coaching och se det som en investering i din säljförmåga. Att gå till en coach är ett enkelt och effektivt sätt att stärka ditt självförtroende och din säljförmåga.

 

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.