Debattartikel: Äntligen ledarprogram för skolor

Av Sami Sulieman, VD för Prescott Lewis

Ylva Sjöstrand och föräldrarna på Matteusskolan kritiserar i Svenska Dagbladet och på SVT.se införandet av ett ledarprogram i skolor. Detta med tron om att elever som lär sig ”leda sig själva” och ”förändra vision till verklighet” genom att tänka proaktivt och genom att själva välja hur de förhåller sig till en situation kan påverkas negativt. Att det skulle vara något negativt är något som dock känns inskränkt.

Sami SuliemanJag har nämligen mycket svårt att se hur det skulle kunna vara negativt att eleverna uppmuntras och inspireras till att tänka rätt. Ylva nämner bland annat i Svenska Dagbladet hur denna typ av tankesätt kan bli fel för elever som blir retade och illa behandlade. Men det argumentet håller inte; man kan inte välja att isolerat plocka ut ett citat ur ett sammanhang och sen döma hela programmet. Det krävs att man ser helheten och har ett långsiktigt perspektiv.

Dessutom kan jag tycka att detta tankesätt till och med känns extra viktigt om man har det tufft. I en tuff miljö behöver eleven nämligen ännu mer stöd och inspiration för att kunna ta kontroll över situationen genom att ta kontroll över sina tankar och kroppsspråk. Detta för att vägra bli ett offer och inte hamna i en depression.

Hur föräldrarna på Matteusskolan vidare resonerar när de menar att fokus på ”individen, effektivitet och produktivitet” skulle vara något negativt är något som jag finner intressant och förundras över. Varför ska man INTE lära sig att ha fokus på individen, effektiviteten och produktiviteten? Ska vi gömma oss bland kollektivet, och strunta i att vara effektiva och få saker gjorda?

Individen bär eget ansvar över sitt liv – ingen annan kan skuldbeläggas för individens handlingar och utförda arbete. Vi lever dessutom idag i en individorienterad kultur – borde det då inte ligga i elevernas intresse att lära sig ansvar och resultat? Aktivitet och produktivitet INTE är samma sak.

Nej, skolan behöver en förändring, och denna förändring kan vara början på något bra. Idag är det en stor majoritet som går ut skolan utan fullständiga betyg och oförmögna att få jobb. Hur kan det då vara fel att försöka prova på något nytt som lär eleverna att få resultat? Dagens Sverige ser inte längre ut som på 70-talet då majoriteten arbetade på samma fabrik och styrdes genom ett kollektivt avtalsförhandlade. Dessa föråldrade tankesätt fungerar inte i dagens konkurrens, där individens val och ansvar numer är centrala för att lyckas – men också för att må bra.

Problemet är att många väljer bort glädje, framgång och lycka. Vi kan rasa över förändringar eller forma de till något bra. Allt handlar om produktivitet i livet; är vi inte produktiva och målinriktade så misslyckas vi och då blir vi olyckliga. När ska vi lära oss vad ansvar är om inte som barn? Ska inte varje person, som individ, ha rätten att lyckas med sina egna uppsatta mål? Ledarprogrammet ger oss dessa möjligheter. Inget annat.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.