Det glömda företagarmålet

Av Susanne Hydén

För dig som läser artiklarna i Allt om företagande så anar jag att du har ambitionen att lyckas med både din karriär och ditt företagande. Jag förstår dig fullständigt. När jag själv vintern 2004/2005 satt och knåpade med min affärsplan baserad på råd från Nyföretagarcentrum, olika bolagshemsidor och min mentor – ja, då var även mitt mål att lyckas som företagare inom rekrytering och konsulting.

Jobbet kunde jag redan efter att ha byggt upp andra bolag i branschen, men då som anställd. Men att kasta sig ut i egenföretagande med ansvar för precis ALLT var en helt annan sak. Plötsligt ansvarar du juridiskt och fullt ut för allt från moms till att ta beslut om it-policy. Att misslyckas blir något som känns extra tufft.

Tretton år senare kan jag konstatera att jag fortfarande är egenföretagare. Jag har alltså lyckats. Men jag har också misslyckats eller inte lyckats så bra som jag önskat emellanåt. Och det finns framförallt ett företagarmål som jag hade haft stor nytta av att väga in lite oftare.
Att välja rätt jobb-partner.
Ändå står just detta råd väldigt sällan med i råd för nyföretagare eller i anvisningarna för hur du skriver din affärsplan. När jag själv jobbade som mentor för nyföretagare var det flera gånger jag mötte företagare som lierat sig med en partner där jag kunde se att det inte skulle sluta bra. Vilket tar oss till den första punkten.

  1. Partner i företaget

I detta inkluderar jag både andra delägare men även anställda. När jag startade mitt företag hade jag med mig en partner där jag upplevde att vi kompletterade varandra både kunskapsmässigt och även i energi. Jag hade branschkunskapen, tekniken och förmågan att driva företag, hon kunde ekonomistyrning och marknadsföring. Vi växte stadigt och trivdes.

Men så kom lågkonjunkturen i efterdyningarna efter Lehman Brothers 2008/2009. Det blev i i princip bom stopp i inflödet av rekryteringsuppdrag och jag föreslog att vi skulle ta en ny sorts uppdrag – jobbcoaching – för att skaffa en sorts ekonomiskt stödhjul i bolaget. Strax efter hamnade jag i en skilsmässa privat, tappade massor av min energi och behövde min jobbpartners stöd genom ombytta roller. Jag behövde sitta i baksätet i verksamheten ett tag.

Detta var emellertid min jobbpartner inte alls beredd på. För att göra en lång historia kort så blev det en split i bolaget. En sårig, jobbig process.

Detta lärde mig vikten av att fundera över att vi ibland behöver olika partners under olika perioder i företagscykeln.
Att ett första, lite enklare utformat partnerkontrakt, kan behöva uppdateras när man kommit igång bättre.
Slutligen att man kritiskt behöver intervjua varandra så man verkligen identifierar sina respektive drivkrafter. En tid efter spliten hittade jag de DISC-analyser en underkonsult gjort på mig och min tidigare affärspartner. Där stod i svart på vitt hur våra grunddrivkrafter skilde sig. Och plötsligt var utgången av den kris vi båda gått igenom självklar.

  1. Samarbetspartners

Samarbetspartners kan vara allt från inhyrda ekonomikonsulter, hyresvärden på kontorshotellet till andra leverantörer. Rätt personer som delar sitt nätverk och sina kontakter kan vara guld värda för den nya företagaren. Fel personer kommer att göra ett undermåligt jobb, ta för mycket betalt eller bara knycka din energi till sådant som inte hjälper dig affärsmässigt. När vi startade Spira fick vi exempelvis en rekommendation att anlita en stor firma för bokföringen. Vi tog storleken och det kända namnet som en garanti, istället fick vi ett mediokert ekonomistöd med spridda missar och en hutlös timdebitering.
Så fundera, skriv avtal och ta gärna referenser.

  1. Kundpartners

Som ny företagare är det lätt att bli överlycklig så snart någon vill anlita ens tjänster eller köpa varorna. Men även här bör man vara försiktig. Att skriva en överenskommelse om hur affärsförbindelsen ser ut, googla lite på kunden eller ta en kreditupplysning kan vara en billig försäkring. Att ställa enkla frågor som ”hur menar du här” eller ”jag noterar så vi vet att vi är överens” är inte något du ska oroa dig för. Det är seriöst.

Själv har jag vid några tillfällen tackat nej till uppdrag hos kundföretag dit jag inte med gott samvete velat rekrytera personal på grund av vad jag hört eller erfarit. Det har kanske kostat missade pengar in, men jag kan sova gott och behöver inte möta kandidater som undrat vad jag håller på med.

Jag hade förstås kunnat lägga till en fjärde punkt. Den anställde. Men då hade det blivit en hel roman om varför det är viktigt med att rekrytera rätt. Så det får bli en annan gång.

 

I december lanserar Ariton Förlag boken ”Över mållinjen”, en antologi där 20 kvinnor delar med sig av sina erfarenheter om målsättning. Susanne Hydén medverkar med kapitlet ”Att våga sätta mål”.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 223 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.