Din penninglagbok – hemligheten till ökad lönsamhet

Jag möter Charlotte Ahlberg på Stockholms Central, hon har just avslutat en föreläsning om hur vi människor tänker kring ekonomi. Charlotte är Business Coach och genom sitt eget företag, Ekonomisk Coaching, hjälper hon människor att förverkliga sina drömmar samtidigt som de får koll på sin ekonomi. Främst är det VD samt styrelse i företag som vill utvecklas och växa som efterfrågar hennes hjälp. En kombination av siffror och beteende, detta låter mycket intressant och annorlunda! Naturligtvis undrar jag hur det hänger ihop med den kommande boken om kommunikation som ges ut på Ariton Förlag?

Du tänker cirka 60.000 till 100.000 tankar om dagen, förklarar Charlotte, väldigt få av dessa sätter du ord på. Du har alltså en ständigt pågående kommunikation med dig själv och det intressanta är att det mesta av kommunikationen är omedveten.

Omedveten? Nu börjar jag bli riktigt nyfiken. Vad har då denna inre kommunikation med ekonomi att göra?
Som barn lärde du dig glatt genom att härma alla runt om kring dig, samtidigt programmerades i din hjärna regler för vad som gäller inom området ”pengar”.

Hur då programmeras?
Du tog som liten okritiskt efter de beteendemönster och värderingar som dina nära och kära hade, utan att du funderade på det. På så vis skapades ”Din Penninglagbok”!

Nu, känns det aningen flummigt…
Nej inte alls, förklarar Charlotte, säkert har du hört talas om uttryck som: ”den som spar han har”, ”ordning och reda pengar på fredag” eller ”många bäckar små”.

Men, hur då… pratade om penningregler?
Charlotte ler, särskilt ”vi pratade aldrig om pengar” är en stark penningregel. En regel som oftast leder till att du som vuxen gör på samma sätt, dvs att du aldrig pratar om pengar.
Din inre kommunikation kan antingen hjälpa eller stjälpa dig!
Din penninglagbok innehåller alltså en rad övertygelser som du varje dag kommunicerar med dig själv. Det kan så klart vara bra många gånger, men det kan också hindra dig. För ditt företag så kan det kanske få effekten att du struntar i att ta reda på hur det står till med ekonomin. Du vet ju med dig att du inte har någon ekonomisk kompetens och då kan du ju inte prata med någon om det!  Det kan även leda till att du inte alls pratar med medarbetarna om företagets ekonomi. Medarbetarna har då ingen aning om hur det går, varken när det går bra eller dåligt. Det intressanta med penningreglerna är att varje regel har en stark och en svag sida. Oavsett vilken regel det gäller så finns det alltid två sidor, en positiv och en negativ sida. Precis som hos allt annat levande! Även du och jag har ju en framsida och en baksida.

Den Penningregel som betyder mest för oss är också den som hindrar oss mest. Regeln ”Den som spar han har ” kan medföra att när du bygger upp ditt företag är du försiktig med löneuttag och jobbar mycket utan att anställa. Samtidigt kan samma regel hindra dig genom att du inte vågar satsa på att utveckla verksamhet – eftersom det är bäst ”att spara det du har”!

Du förstår, Charlotte gör en kort paus, pengar är ett resultat av dina handlingar!

Den tog! Menar du att om jag har dåligt med pengar så beror det på mina handlingar?
Ja, förklarar Charlotte, detta är ett av de absolut viktigaste påståenden som en företagare behöver acceptera för att kunna påverka sin ekonomi. Den dagen du kan acceptera att pengar bara är ett att sätt att mäta effekterna av de handlingar du vidtagit, då kommer du att börja fundera över vilka val du skall göra för att åstadkomma det resultat du vill och därmed tjäna de pengar du vill. Är det verkligen så enkelt? undrar jag.  Både ja och nej. Till att börja med behöver du lyssna till vad ditt hjärta kommunicerar till dig, om vad just du vill. Det är ditt hjärta som ger dig kraft och energi så att du orkar anstränga dig lite extra för att nå dina mål. Det som känns rätt i hjärtat leder till ekonomiskt resultat om du börjar reflektera över de val du gör i vardagen.

Så Charlotte, vilken penningregel påverkar dig själv mest?
Min mormor Axin var egenföretagare när jag växte upp och det skapade min självklara sanning att ”kvinna är lika med företagare” och det har gjort att jag vågat ta steget att driva och utveckla företag.  Jag älskar när jag coachar en företagare till insikt om sin inställning till pengar och när jag kan bidra med kompetens om hur han eller hon kan arbeta med siffror och ekonomistyrning för att nå sitt mål. Vi kan ju sammanfatta det i, vad ditt hjärta vill och din plånbok behöver.

 

Hur får du andra att förstå dig? Hur nyfiken är du på att förstå andra människor? I september lanserar Ariton Förlag boken ”Mer än bara ord: på tal om framgångsrik kommunikation”, en antologi där 28 kvinnor delar med sig av sina bästa kommunikationstips. Charlotte Ahlberg medverkar med kapitlet ”Din penninglagbok”.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 221 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.