Ekonomitidningar värda namnet

Av Paula Johansson

För dem som inte redan är entusiaster kan ekonomitidningar verka ganska torra på ytan. Det glansiga omslaget med en porträttbild av någon man inte känner igen skriker inte på uppmärksamhet. De får inte gemene man att girigt slita åt sig magasinet. Det är synd. Faktum är att de moderna ekonomitidningarna ofta har de mest insiktsfulla analyserna av vår samtid, och då inte bara om ekonomi, utan ofta även om politik, miljö, kultur och mycket annat.

Så vill du ha ett månadsmagasin, veckomagasin eller till och med en dagstidning som ofta utgår från diskussioner om ekonomi och företagande ska du se till att få en ekonomitidning i lådan eller på hallmattan. De bästa erbjuder utvecklande och stimulerande läsning.

Låt oss ta en titt på några favoriter – ekonomitidningar som är klart läsvärda.

Fem bra ekonomitidningar

Dagens Industri

Låt oss börja med DI, det självklara husorganet för ekonomiintresserade. Vi behöver kanske inte berätta att tidningen har ständig koll på svenska och utlänska företag, kommer med analyser om utveckling på börsen och marknaden, och har en stark röst i hela näringslivet. Tidningen sätter i mångt och mycket agendan för våra ekonomidiskussioner.

Dessutom kommer varje fredag Sveriges kanske enda helgtidning värd namnet: DI Weekend. Det är vad du skulle vilja att kvällstidningarnas fredags- och söndagsbilaga skulle vara. Ta bara det faktum att de har Sveriges kanske bästa kulturjournalist Jan Gradvall i redaktionen. Bara det bevisar att DI är mer än en ”ekonomitidning”.

Veckans Affärer

Veckans affärer är det perfekta komplementet till DI. Du får en veckotidning med stort fokus på den svenska marknaden. Chefer, ekonomer, företagsledare, aktiesparare och andra intresserade har prenumererat på tidningen i 50 år.

Med en bra blandning av reportage och analys är det en trevlig kompanjon till kaffekoppen eller läsfåtöljen. Klart läsvärd.

Marketing Week

Den brittiska tidningen Marketing Week är kanske inte en ekonomitidning i traditionell bemärkelse, men behandlar mycket av det som driver ekonomin framåt idag. Är du intresserad av digital marknadsföring, reklam, PR och hur dagens ekonomiska beslut ofta utgår från insamlade av data är detta tidningen för dig. Tänk bara på de största, mest framgångsrika företagen idag. De förhåller sig just till dessa saker.

Dessutom har Marketing Week utmärkta skribenter och debattörer som vågar sticka ut hakan. Magasinet är en frisk fläkt.

Fortune

Om det är en tidning som bestämmer vad ekonomijournalister världen över ska skriva om är det Fortune. Det brukar betraktas som världens mest citerade ekonomitidning. Det gör dock inte tidningen gammal och trött – tvärt om. Faktum är att de har några av de mest provokativa skribenterna i branschen.

Sedan har Fortune ofta roliga temanummer och gör inte sällan listor av typen: 100 mest framgångsrika, 100 snabbast växande, 100 mest spännande etc. Därtill skriver de den kanske viktigaste listan av alla: Fortune 500.

Harvard Business Review

Vill du ha en tidning på skrivbordet som ger dig respekt på kontoret är det Harvard Business Review. Den läses av alla beslutsfattare och betraktas ofta som den mest seriösa affärstidningen. Men sedan tar de sina läsare på allvar också och räds inte att behandla komplexa ämnen snarare än att ge lätta svar i form av en topplista.

Är du intresserad av ekonomi på djupet och vill ha de verkliga analyserna är det Harvard Business Review du ska prenumerera på. Det är – de gånger man orkar läsa den – det kanske mest givande magasinet i kategorin.

Sammantaget: Se till att få hem DI för din dagliga dos av ekonomjournalistik, krydda det med någon vecko- och månadstidning och få full koll på samtiden.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *