En bild säger mer än tusen ord i webbutiken

Av Nina Jansdotter

MargareteDet gamla talesättet ”en bild säger mer än tusen ord” gäller i högsta grad för dig som driver webbutik. Med dåliga bilder så kan kunden inte se vad det du försöker sälja.. Du förmedlar också en sämre image, menar Margarete Nudel som driver webbutiken By Margarete Nudel.

Självklart kan man använda sig av proffsfotografer om man har den ekonomiska möjligheten, säger Margarete. Det ett proffs de levererar, kan du sällan själv konkurrera med kvalitetsmässigt.
– Men har man inte den ekonomiska möjligheten så ger dagens digitala kameror och mobiltelefoner fantastiska bilder om man tester och lär sig. Med hjälp av olika bildprogram kan du ändra, redigera, beskära själv utan större problem.
Margarete har fotograferat sedan hon var ung tycker det är roligt. Mycket i hennes webbutik har hon själv fotograferat, en del av bilderna har hon fått av de leverantörer hon handlar med. Proffsfotograf använder hon för stylingbilder och bilder till annonsering.

Bra bilder förmedlar kvalité
– Dåliga bilder och eller dåligt ljus förmedlar dålig kvalitet tycker jag. Detta är skillnaden mellan webben och en fysisk butik. I en nätbutik kan kunden inte ta och känna på produkten då blir bilden ännu viktigare.
Bra bilder i kombination med bra beskrivande texter, förhindrar förhoppningsvis även returer, kunden ska förstå vad de beställer. Returer kostar pengar, tid och frustration för alla inblandade, tillägger hon.

En dålig bild kännetecknas enlige henne av dålig skärpa, dåligt ljus och för låg upplösning. Självklart gör många misstag i början.
– För min del förstod jag helt enkelt inte riktigt hur viktigt det faktiskt är att ha riktigt bra bilder, men det gör jag nu.

bildHennes idé fick bra respons
Det är roligt när man lyckas få till riktigt bra respons och försäljning på någon bildidé som man kommit på själv.
– Jag har exempelvis gjort ett bildcollage av höstens ödlearmband som har givit enormt gensvar. Här tror jag att det är en kombination av själva modellen, de starka färgerna och ett bra pris. Bilden har gillats massor av gånger och lett till mycket bra försäljning och det är ju kul!

Det är enligt Margarete viktigt att man tänker på vad man vill att bilden ska förmedla och hur ens webbutik ser ut.
– Ett bra tips att kolla in andra webbutiker, hur de har gjort; vad tycker du är bra eller dåligt med just den butiken, vad lockar dig? Man måste inte uppfinna hjulet varje gång.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.