En liten konferensguide

Av Jenny Nilsson

Att leda handlar i mångt och mycket om att kommunicera. Som chef ägnar man en stor del av sin arbetsdag åt just det: att kommunicera med andra människor. Det har alltid varit en viktig del av ledarskap, men vår tids organisationer ställer nya krav på den som är chef. Det gör kommunikationen både viktigare och svårare. 

KonferensguideEn undersökning som gjorts av Harvard Business Review visar att endast 16% av mellancheferna förstår kopplingen mellan kommunicerade mål och strategin i bolaget. Det är alltså vanligt att något saknas i dialogen mellan ledare och anställda.

Det finns många myter om kommunikation. Genom att slå hål på några av dem kan vi förhoppningsvis komma närmare vad kommunikation faktiskt innebär. I den här artikeln hittar du en sammanfattning av de andra artiklarna som finns på den här sidan om konferensguide. Steg för steg tittar vi närmare på kommunikation och hur konferenser kan användas som effektivt verktyg för att nå ut med information och skapa kommunikation för företaget och organisationen.

Vad är effektiv kommunikation?
Kommunikation är inte samma sak som information. Enligt Harvard Business Review anser 90% av mellancheferna att de högre cheferna inte kommunicerade strategin tillräckligt ofta. Däremot rådde det ingen brist på information.

Utskick som mail eller presentationer är ett sätt att informera om strategier och mål. Däremot är det inte samma sak som kommunikation. Tillgång till information garanterar inte insikt, förståelse och kunskap för det som faktiskt sägs.

Därför är det viktigt att informationen bearbetas och förädlas. Det är en av de viktigaste utmaningarna som dagens ledare står inför. Att tillägna sig information kan ses som en process snarare än ett tillstånd, och är en nyckel till att utöka möjligheterna för att kommunicera effektivt.

Konferenser handlar om att förmedla fakta och kunskap, men kanske ännu mer om mjuka värden såsom engagemang och laganda. Samma sak gäller för kommunikation. Med hjälp av samarbete och ömsesidigt lyssnande går det att nå fram till varandra.

Förmedla och förädla information
Målet med informationen är att innehållet ska bli gemensamt. Först då kan vi tala om effektiv kommunikation istället för information. Konferenser är en bra situation för att bearbeta information, och omvandla den till något som går att processa.

Genom att formulera informationen som frågor skapar man en dialog mellan sändare och mottagare. Det går att göra exempelvis genom interaktiva lösningar och workshops. Det kräver en kultur som är tillåtande och öppen för förändring. Att uppnå tillit och välfungerande sociala interaktioner går att göra på många sätt. Effektiva exempel är teambuildingspel och gruppövningar. Det kan bidra till att skapa en öppen dialog där alla lyssnar på alla.

Att skapa en konferens som motiverar
Vilka verktyg och strategier krävs för att ni ska växa som företag? Att utveckla organisationen är ofta ett effektivt verktyg för att skapa reella förändringar. Där utgör konferensen en grogrund för förändring.

Ni vill att era medarbetare drivs av inre motivation (man tycker om sitt jobb) snarare är yttre motivation (man gör sitt jobb för att få pengar). Inre motivation uppstår i högre grad när folk känner att organisationen gör något som är meningsfullt, att man själv kan påverka sitt arbete och att man lär sig från en professionell organisation.

Konferensen ska kunna bidra till förändring. När vi börjar sätta ord på vad det är som ska förändras kan vi också genomföra förändringen. Ett grundbudskap ska fånga essensen av det vi vill förmedla. Se till att din konferens är positiv. Ingen uppskattar en konferens som handlar om att det går dåligt eller att personalen inte presterar.

I en organisation som värderar kreativitet och förändring är det lättare att hitta medarbetarnas fulla potential, och därmed ständigt kunna växa och utvecklas.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *