En ny tid – en ny marknad!

När vi pratar om att hitta nya marknader så landar vi lätt i tankar om olika målgrupper, olika geografiska områden, produktområden etc. Att hitta nya kunder för befintliga produkter eller nya produkter för befintliga kunder brukar vara en utgångspunkt.

Med tanke på de förändringar som sker i konsumtionsmönster, vår köpkraft, vår åldersfördelning, vårt allt mer mångkulturella samhälle och med den hastighet dessa förändringar sker så har tiden i sig blivit en allt mer intressant faktor, marknad, att förhålla sig till.

Tidigare byggdes långsiktiga planer och investeringar upp för att ha en lång överlevnad för verksamheten, nu handlar det mer och mer om att vara snabb att ta tillvara möjligheterna som dyker upp och att ha en flexibilitet som gör att vi kan följa med vår marknad.

När jag sålde datorer av olika modeller tidigare så kunde man enkelt ha ett utbud av det ”senaste” och ändå lugnt sälja ut de äldre modellerna, förändringen gick relativt långsamt även om priserna då och då kunde falla rätt dramatiskt.

Nu jobbar jag i min verksamhet att förmedla inspiration och kunskap som grund för utveckling av små företag och entreprenörerna i dem. Visserligen dyker nya kunskapsområden upp, sociala media exempelvis, men för mig handlar ”tiden som marknad” mer om på vilket sätt mina kunder vill ta till sig ny kunskap. Any time, any device, any place är ju ett faktum nu med den tillgång vi har till nätbaserade digitala kunskapsprodukter. Det innebär att mycket av det som avgör min framgång är på det sätt jag klarar av att följa mina kunders konsumtionskanaler snarare än innehållet. Behovet är till stora delar detsamma medan sättet behovet tillfredsställs på ständigt förändras.

Hur förändras dina kunders behov och sätten att tillfredsställa dem? Har du svaren på de frågorna så hittar du ständigt nya marknader ”i tiden”

Kenneth OE

www.360smemeber.com

Kenneth OE Sundin

Kenneth OE Sundin startade sitt första riktiga företag 1986 - sedan dess har det hunnit bli ytterligare ett antal i egen regi och några i delägarskap. Som serieentreprenör har han blivit utsedd till en av Sveriges 500 mest framgångsrika Entreprenörer. Verksamheten har spänt sig över allt i från lokalt återförsäljande till nationellt och internationellt uppbyggande av både återförsäljatnät och egna kunder i mer än 25 länder runt om i världen. Idag jobbar Kenneth OE med företaget SMEBOX AB som bas och via SME Academy, ett nätverk för kunskapen OM och FÖR små företag. Under slutet av 2012 lanseras en helt digital plattform för att förse entreprenörer i solo- och microföretag över hela världen med inspiration, kunskap och utveckling i form av konkreta verktyg och kunskap där han tillsammans med kollegor från många länder delar med sig av erfarenheter, såväl framgångar som fiaskon. Specialområden är Entreprenörskap, Internationella affärer och IT-stöd i verksamheten. Kenneth OE är baserad i Uppsala men har hela världen som arbetsfält.

Kenneth OE Sundin has 7 posts and counting. See all posts by Kenneth OE Sundin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.