Entreprenörens 5 bästa tips till dig som ska starta eget

Av Christian Rudolf

Christian RudolfAtt starta ett företag är att ta en kalkylerad risk. I den ena vågskålen lägger du den potentiella belöning du förväntar dig i form av exempelvis frihet, pengar och att få arbeta med det du älskar. I den andra lägger du företagets och dina svagheter, konkurrenter och alla andra risker du känner till – och de du inte känner till. Många faktorer är okända när du ska starta ditt första företag, och mycket kommer du inte att kunna läsa dig till.

Andra saker kan du dock förbereda dig för genom att läsa historier, erfarenheter, tips och råd från andra som redan gått den väg du skall vandra. I den här videon får du mina fem bästa råd, baserade på över tio års företagande och kan lättare hantera det okända du står inför! Jag som berättar heter Christian Rudolf och förutom att driva mitt företag, skriver jag om entreprenörskap på min blogg disruptive.nu. Sedan 2007 har jag skrivit +200 artiklar i ämnet företagande och entreprenörskap för att dela kunskaper och insikter.

Mitt första råd: Gräv där du står

Att ta in och förädla ny kunskap är livsviktigt för dig som företagare. Annars riskerar du att stå som Kodak, Facit eller något annat av de tusentals företag som vägrat inse värdet av utveckling. Däremot är det svårt att tjäna pengar i början av sin inlärningskurva, och därför tycker jag att du ska gräva där du står. Gör det du är bra på, låt andra göra det de är bra på, och fokusera på att få igång försäljningen.

Mitt andra råd: Gör det du älskar, med människor du älskar

Alla motgångar, käftsmällar, gupp och tegelväggar du kommer att möta som företagare, kommer att kännas mindre oöverkomliga om du brinner för det du gör, och arbetar med människor som du är beredd att gå den där extra milen för. Känslorna är entreprenörens viktigaste muskel, och om du inte känner passion för det du erbjuder och de du arbetar med så är det en varningsklocka att ta på allvar.

Mitt tredje råd: Överskatta inte affärsidén

Missförstå mig rätt. De flesta företag startas utifrån en affärsidé och det är lätt att låsa sig vid tanken att man behöver den perfekta affärsidén för att kunna starta. Mitt tips är att istället hitta rätt personer, och sedan ställa rätt frågor till dem. Rätt personer är personer som driver eller har drivit företag (för annars kommer de att gissa), och rätt frågor är de vars svar hjälper dig identifiera problem. Företagare är nämligen betydligt mer benägna att betala för det du säljer, om det löser ett reellt problem. En affärsidé som du tänkt ihop på kammaren är i bästa fall en kvalificerad gissning.

Mitt fjärde råd: Välj vem du lyssnar på

Goda råd är dyra sägs det, men dåliga råd kan kosta dig mångdubbelt. Bra personer att ta råd ifrån är de som driver företag, allra helst i en bransch där många saker kan översättas till din verksamhet. Dåliga personer att ta råd ifrån är de som aldrig drivit företag (oavsett om de sitter på Almi eller inte), och de som mest verkar vilja se dig misslyckas och ge upp.

Mitt femte råd: 100 glada användare

När du nått 100 glada användare, så har du ett kvitto på att du erbjuder något som marknaden efterfrågar. Troligtvis har du vid det laget ett bra kassaflöde och fungerande processer som gör de nöjda användarna nöjda även fortsättningsvis, och du kan fokusera på att skala din verksamhet.

Lycka till och tveka inte att höra av dig till mig och berätta hur det går!

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *