Entreprenörskapsbarometern

EntreprenörskapsbarometernFörra veckan släppte Tillväxtverket Entreprenörskapsbarometern 2012. I denna attitydundersökning kring företagande, som omfattar 13 000 personer mellan 18 och 70 år kommer det fram att i princip varannan person i Sverige (49%) kan tänka sig att vara företagare. Andelen av befolkningen som är företagare idag är dock endast tio procent.

Fler män än kvinnor är positiva till att bli företagare och andelen som kan tänka sig att bli företagare minskar med åldern. Hela 68 procent kan tänka sig att bli företagare i den yngsta åldersgruppen (18-30år).

Om man då går från att kunna tänka sig att vara företagare till att hellre vilja vara det än anställd, så minskar siffrorna. Då är det istället närmare en tredjedel, det vill säga 32procent som svarar ja. Men faktum kvarstår, det är ändå endast en tiondel som är företagare i vårt avlånga land.

Med andra ord, det blir ett glapp mellan siffrorna. Det är fler som verkligen vill starta företag än de som gör slag i saken och gör det. Kunskapen i hur man startar ett företag har enligt Entreprenörskapsbarometern ökat mellan åren 2004 och 2012. Likaså tron om att man som individ skulle klara av att driva företag. Dessutom har andelen ökat som vet vart man kan vända sig om man vill starta företag.

I rapporten poängterar man att det finns flera olika anledningar till glappet mellan att vilja starta företag till att faktiskt göra det. Åtgärder för att skapa förändring kan såväl ligga på individnivå med exempelvis avsaknande av affärsidé som ett hinder att överkomma, som på offentlig nivå med att förtydliga ännu mer kring hur man går tillväga för att starta företag.

Vad tror du att glappet beror på? Och vad kan vi med gemensam kraft göra för att det ska minska?

Vill du läsa Entreprenörskapsbarometern så kan du göra det här.

Fakta och siffror från Tillväxtverkets publikation Entreprenörskapsbarometern 2012.
Bild: omslagsbild Entreprenörskapsbarometern, publicerad med godkännande av Tillväxtverket.
 
Mer om Ingela
Hemsida
Facebook
Twitter
LinkedIn

Ingela Eriksson

Designkoordinator, projektledare, kommunikatör, pedagog och föreläsare. Kärt barn har många namn som det heter. Jag brinner för såväl för design entreprenörskap och kreativitet.

När jag tog beslutet och sedan steget att förflytta mig från en bransch till en annan öppnade sig nya möjligheter. Min kompetens från två helt olika branscher skapar en unikitet och en drivkraft hos mig som är nyckeln i min yrkesvardag.

ingela-eriksson has 12 posts and counting.See all posts by ingela-eriksson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *