Ett för alla, alla för ett

Av Christina Hultman

Johan Ranefors är grundaren av IT-företaget Glimworks. De använder sig av samarbete som metod för att för att hitta den optimala kommunikationslösningen. Tillsammans med sina användare vill de skapa det bästa möjliga web-verktyget, för alla.

Johan RaneforsGrundidén bakom Glimworks är att bygga ett system för att distribuera och koppla ihop olika typer av information på ett enkelt, bra och effektivt sätt. Det ska vara ett smidigt verktyg mellan människan och tekniken.
– Vi har skapat ett system utifrån hur vi tycker att kommunikation på nätet borde fungera, att det ska vara enkelt och användarvänligt, förklarar Johan.

För att uppnå detta var det viktigt att redan på ett tidigt stadium engagera användarna och inleda samarbete med dem. Den bransch de valde att samarbeta med för att utveckla tjänsten var restaurangbranschen.

Varför blev det just restauranger?
– Det är en bransch som betår av många, mindre och självständiga aktörer, där man kan ta snabba beslut. Och att äta är något som alla gör och de flesta går på restaurang eller hämtar hem mat ibland, tillägger Johan.

En bransch där det till exempel hade varit betydligt svårare är sjukvården. Där är det ofta stora organisationer med långa beslutsvägar och med en upphandling som är strikt reglerad. Restauranger är dessutom beroende av en väl fungerande kommunikation med sina kunder.

Glimworks idé är att erbjuda flera olika funktioner i ett och samma system, så att olika nättjänster kan fungera tillsammans. En lösning som gör det mindre arbetskrävande för restaurangägaren.

Som det har fungerat hitintills är ofta de olika funktionerna utspridda, förklarar Johan. Menyn finns på hemsidan eller ligger på en portal; bordsbokning görs via telefon eller nätet, till exempel via tjänster som Bookatable. Om man vill beställa hem mat får man göra det via telefon eller mejl.

Vi har byggt ihop de här funktionerna så att det ska vara enkelt och praktiskt både för restaurangen och gästen. Restaurangerna ska kunna ha alla sina IT-kundkontakter genom oss och till en rimlig kostnad. Beroende på vilka behov restaurangen har kan de välja mellan olika varianter, så att det passar just deras behov. Tanken är att systemet ska vara optimalt för alla.

Skapa genom samarbete
Samarbete är en av förutsättningarna för utvecklingen av Glimworks.
– I vårt samarbete är det inte vi och de, utan det är vi tillsammans, som jämbördiga parter. Det innebär att alla användare måste kunna vara med och bidra och påverka utvecklingen av tjänsten, betonar Johan.

Hur fick ni kontakt med restaurangerna från allra första början?
Vi kontaktade dem för att få deras syn på kommunikation via nätet och vilka IT-problem de hade i sin vardag. Därefter bokade vi in möten med restaurangägare för att helt förutsättningslöst diskutera hur de skulle vilja att nätkommunikationen skulle fungera, om de fick önska helt fritt. Som ett resultat av detta startades dotterbolaget Glimworks Order AB 2012 för den fortsatta utvecklingen.

För att ett samarbete ska fungera bra bör man ställa sig frågan hur man kan hjälpa sin samarbetspartner. Det är viktigt att det är ett win-win-upplägg. En positiv effekt är att det kan uppstå oväntade resultat, som man aldrig kommit fram till på egen hand eftersom man har olika perspektiv. Och ju fler personer som är inblandade desto flera blir de olika synvinklarna.

Vad är skillnaden med Glimworks jämfört med en vanlig portal, som en hotellportal till exempel?
Precis som i en portal samlar vi många restauranger på ett och samma ställe. Men en skillnad är att vårt system är öppet och alla uppgifter, som telefonnummer, finns samlade och är tillgängliga. Därmed kan gästen själv enkelt välja hur den vill kontakta restaurangen. Kostnaden för vår tjänst är också lägre än avgiften för portaler, som ofta ligger på 12-15% av ordervärdet.
– Vi tar 6%, och vårt pris ligger fast. Ingen uppgradering krävs utan avtalat pris gäller, poängterar Johan.

Det som företaget nu har tagit fram är en första version, som efterhand kommer att förbättras. Redan från början byggdes systemet så att det ska fungera globalt, men med lokala och individuella anpassningar. På sikt kommer de att lansera Glimworks internationellt. Var det blir beror lite på slumpen, beroende på var de har kontakter och kan hitta intressanta samarbetspartners.

Men innovationen som ligger bakom projektet, det unika med Glimworks, vill Johan Ranefors inte prata om. Den är hemlig. Han förklarar att de är väldigt rädda för idéstölder, vilket tyvärr redan har förekommit. I stället får vi glädjas åt de förenklade kontaktvägarna när man vill äta på restaurang. Till att börja med.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *