Få mer framgång med företagets digitala employer branding aktiviteter

Av Annika Wihlborg 

Trots att de flesta arbetsgivare ägnar sig åt employer branding, varav en stor andel sker på nätet, följer endast en tredjedel av alla arbetsgivare upp de satsningar som genomförs för att attrahera nya medarbetare och bygga organisationens varumärke. Att mäta resultatet av employer branding insatser är varken särskilt komplicerat eller svårt. Däremot kan mätresultaten generera mycket information som bidrar till att ökar träffsäkerheten i arbetet med att attrahera rätt typ av medarbetare.

Sandra FribergAllt fler företag väljer investerar i digitala rekryteringskampanjer och employer branding kampanjer via sociala medier. Trots att det är betydligt lättare att mäta effekten av digitala kampanjer avstår alltså två tredjedelar av alla företag från att mäta och dra slutsatser av de aktiviteter som genomförts och investeringar som gjorts.

– Det är inte ovanligt att företag genomför kampanjer utan att ha formulerat tydliga mål, målgrupp eller syfte med kampanjen. En nyckelfaktor för att få ut mesta möjliga av företagets investeringar på sociala medier är att göra sin hemläxa ordentligt genom att noga formulera kampanjens syfte och målgrupp, säger Sandra Friberg, marknadschef på LJ System, som specialiserat sig på att hjälpa företag att genomföra och mäta effekten av sina kampanjer i sociala medier.

Analysera vad som sägs om ert varumärke i sociala medier
– Kampanjanalysen skiljer sig åt beroende på om syftet är att rekrytera nya medarbetare eller stärka varumärket. Det är förstås ofta lättare att mäta resultatet i form av antalet klick och ansökningar i samband med en rekryteringskampanj. Kampanjens effekt på varumärkeskännedom och preferens är däremot mer subtilt och svårare att fånga upp i en analys, säger Sandra Friberg.

Då handlar det ofta om att mäta trafiken till hemsidan och att analysera hur ofta och i vilket sammanhang folk nämner ert varumärke på sociala medier och i bloggar. Det finns numera bra verktyg som är specialiserade på omvärldsbevakning och sammanställer hur många gånger företagets varumärke nämnts på nätet, så kallad sentimentsanalys. Den typen av statistik visar på hur många gånger företagets varumärke omnämnts på nätet i positiv, negativ eller neutral ton.

Följ trafikflödet i realtid med Google Analytics
Företagets varumärke byggs av summan av många olika kanaler och budskap. I det sammanhanget är medarbetarna förstås viktiga ambassadörer. Sandra Friberg påminner därför också om vikten av att införa en policy som skapar enhetlighet kring hur medarbetarna uttrycker sig gällande företagets varumärke i sociala medier. Det kan också vara klokt att säkerställa att samtliga medarbetare har uppdaterade Linkedinprofiler. Just Linkedin är fortfarande den dominerade digitala rekryteringskanalen, men även Facebook och Twitter har ökat i popularitet på senare år.

Sandra Friberg menar att en nischad kampanj som fokuserar på ett fåtal digitala kanaler i allmänhet är lättare att följa upp och därmed också en bättre investering än en omfattande och spretig kampanj och rekommenderar även företag att enbart genomföra en digital kampanj i taget. Statistik är nämligen inte direkt någon bristvara när det gäller kampanjer via sociala medier. Sandra Friberg rekommenderar i första hand det kostnadsfria verktyget Google Analytics, som kan leverera detaljerad data angående hur många klick en kampanj genererat och dessutom ger företag en möjlighet att följa trafikflödet till sin hemsida från olika kanaler i realtid. Om ni väljer att genomföra kampanjer via Facebook erbjuder de också tjänster som gör det möjligt att följa upp kampanjresultatet ner på detaljnivå.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *