För- och nackdelar med att anlita kända talare på konferensen eller eventet

Av Annika Wihlborg  

När det är dags att arrangera ett kundevent eller en konferens för företagets medarbetare kan det ligga nära tillhands att anlita en känd föreläsare som bidrar till att höja förväntningarna på föreläsningen, attrahera fler åhörare och stärka ert varumärke. Det kan dock löna sig på flera plan att ta sig en extra funderare kring om en kändis verkligen är bäst lämpad att kommunicera det budskap ni vill nå ut med till er publik.

Eva Rosengren– Mitt grundtips till företag som ska välja föreläsare är att välja en talare som, på ett effektivt och inspirerade sätt, kan förmedla ett budskap som åhörarna och organisationen har långsiktig nytta av, säger Eva Rosengren, affärsutvecklingsansvarig på talarförmedlingen Lära för livet.

Viktigt att förmedla värde och inte bara agera publikdragare
Föreläsande kändisar har ofta en högre prislapp än sina mindre namnkunniga föreläsarkollegor. Det förekommer att företag som bestämt sig för att anlita en kändis till sitt evenemang eller konferens får kalla fötter när de får veta vad det kostar att anlita just den föreläsaren, vilket ofta resulterar i att det inte blir någon föreläsning alls. Eva Rosengrens tips till företag som bestämt sig för en känd föreläsare är att tänka lite bredare och överväga att istället anlita en mindre namnkunnig föreläsare som många gånger är skickligare på att förmedla rätt budskap till publiken.

–En kändis kan visserligen fylla en funktion som publikdragare, men se till att kändisen har något att säga och kan prata i föreläsningsformat. Det är exempelvis långtifrån säkert att en duktig skådespelare gör sig lika bra som talare. Om ni exempelvis lyckas attrahera många kunder till ett event är det förstås roligt, men om talaren inte lever upp till förväntningarna riskerar publiken att bli besvikna, säger Eva Rosengren.

Fler företag väljer nyttoinriktade föreläsare
Vägen till framgång när det gäller att anlita talare bygger på att dels ha formulerat ett tydligt syfte med evenemanget och dels att ha kännedom om talarens kompetens och specialitet. Den kännedomen kan du skaffa dig genom egen research, men om du är mån om att spara tid och hellre lägger din tid på annat är de en god idé att istället anlita en talarförmedling. Den bästa förberedelsen inför mötet med talarförmedlingen är att ta en ordentlig funderare kring syftet med eventet och vad ni vill ha ut av den föreläsare ni planerar att anlita.

– Vi upplever att trenden går mot nyttoinriktade föreläsare. Alla har allt mindre tid, då vill man att tiden man lägger på en föreläsare ska ge kunskaper och verktyg som man kan använda i jobbet och det dagliga livet. Därmed efterfrågas inte, i lika stor utsträckning som tidigare, en viss föreläsare, utan snarare ett ämne eller budskap, säger Eva Rosengren.

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

user has 215 posts and counting.See all posts by user

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *