Företagandets mångfald, apelsinspåret. Del 1 av 2

Jag kommer in i föreläsningssalen där ska jag vara hela eftermiddagen. Till min stora glädje ser jag att skylten på väggen om att all förtäring är förbjuden i föreläsningssalen sitter kvar. Just den dagen var jag åhörare och skulle få lyssna på en ofantligt kompetent och intressant föreläsare. Jag hade väntat flera veckor på att få inspiration och min förhoppning var att gå hem den eftermiddagen med nya frågeställningar och tankar. Det är en halvstor föreläsningssal som rymmer ca 200 personer. Jag tänker alltid på att komma i god tid eftersom jag måste sitta rakt framför ev. bildskäm då jag lever med mina dolda funktionshinder. Just denna dag var det inga problem, bra stolar det visste jag. Jag har varit där både som åhörare och som föreläsare i samma lokal tidigare.

När väl pausen kom, ca 15 minuter försenad, så blev det som så ofta kö till toaletterna. Likaså till de uppdukade borden med frukt och dryck som alla fick möjlighet att avnjuta under pausen.När alla kommit tillbaka upptäcker jag efter en kort stund att många hade tagit med sig frukt in i salen. Jag kände direkt att doften av apelsin och klementiner började sprida sig i hela lokalen.  – Nej! tänkte jag. Hur ska jag nu göra? Jag vet att min allergi är luftburen och att det kan komma att bli problem för mig att stanna för att lyssna på sista delen av föreläsningen.

Eftersom jag själv är både föreläsare och arrangör av föreläsningar så har denna händelse påverkat mina upplägg av föreläsningar mycket. Visst är det vanligt att en föreläsning drar över tiden eller att alla inte hinner dricka upp kaffet i pausen. Men det får inte göra så att vissa andra åhörare inte kan fortsätta att lyssna. 

FöreläsareDel 2 av denna artikel som kommer ut nästa måndag kommer att fokusera på andra föreläsares erfarenheter.  Berättelser om t.ex. oförberedda händelser som påverkat en föreläsning.  Föreläsaren har kommit dit för att leverera någon form av tjänst, kanske, en workshop, föreläsning, grupphandledning eller liknande, som kanske bygger helt på att all teknik fungerar. Men så händer något oförutsett i sista minuten, som tvingar föreläsaren att vara flexibel, snabb och  hitta lösningar så att åhörarna, d.v.s. kunderna, ska få det som är utlovat.

När jag inför denna artikel frågade några av våra ”Pretida-föreläsare”, som har många års erfarenhet i sina egna företag, så skrattade nästan alla och reaktionen var entydig. Alla hade råkat ut för ofantligt många olika händelser. Jag kommer i del 2 återberätta några av dessa för att inspirera mera. Det kan vara allt från företagsledare som dagligen håller utbildningar inom företaget till föreläsare. Nästa vecka kommer vi få ta del av bl.a.  Sanna Nova Emilias, författare, föreläsare och framtidsskapare, erfarenhet av liknande händelser. Jag kommer även skriva om hur jag brukar tänka inför att arrangera eller själv föreläsa. Min lilla backup! Det finns små knep som föreläsare eller chefer kan ta till sig, oavsett mötets storlek. Det är min erfarenhet från åren som både chef, företagsledare och föreläsare.

Min egen upplevelse med apelsinskalen har kommit att bli mer en ”värdegrundsdel”  i mitt arbete som föreläsare, chef eller eventarrangör och oavsett typ av möte med andra människor. Mer om detta och andra föreläsares små tips och händelser kommer ni få läsa om nästa måndag, välkomna!

Monica Engström

Monica Engström 40 år, idag VD för Creative Consulting Monica Engström AB och ägare till Monixen Design. ”Monica är en positiv, framåttänkande och inspirerande ledare och idéspruta som vill och vågar kasta sig ut i det okända.” Förskollärarstudenten som fick tänka om efter en trafikolycka och blev entreprenör. Jag brinner för det innovativa entreprenörskapet och den mångfald som vi idag lever i. Detta grundar sig i att jag parallellt varit anställd som förskollärare men mestadels som chef inom förskoleverksamhet.

Monica Engström has 15 posts and counting. See all posts by Monica Engström

2 reaktioner till “Företagandets mångfald, apelsinspåret. Del 1 av 2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.