Företagandets mångfald, lärdomar

Något år innan jag slutade som projektledare för Stinsens Lekhörna (se tidigare artikel) hade centrumledningen för Stinsens Shoppingcenter fått frågan om att vara jury till nordens största inköpsmässa inom detaljhandeln. Det var ett roligt uppdrag  att se en mässa inifrån och inte som besökare.

Jag är inte ”bara”  en företagare sedan 1998. Jag började som entreprenör redan vid mycket låg ålder. Jag har tidigare berättat om att jag sålde fisk som 5-åring (se tidigare artikel). När jag blivit lite äldre hade jag en egen tidning som hette Hej-tidningen. 1982 var det inte lika lätt som idag utan jag fick använda karbonpapper och penna. Tur nog var inte upplagan större än vad jag orkade skriva. Jag kände att alla andra tidningar hade mer än ett HEJ på framsidan. Det var ofta en kändis eller något tragiskt som hade hänt på alla löpsedlar (jag hade ingen löpsedel för min Hej-tidning). Jag skulle nog också kunna få till ett hemma hos-reportage! En kändis, hur svårt kan det vara? Jag ringde helt enkelt, 10 år gammal, upp en av Sveriges dåvarande och nuvarande största kändisar. Jag vill inte här gå ut med något namn men mannen var lång och kom senare att stå många somrar och sjunga i sin kavaj från Skansen. Jag har honom att tacka för ofantligt mycket som senare kom att forma mig till den jag är idag!

Jag fick komma hem till den långe mannen. Förstår ni lyckan i att få komma hem till en riktigt kändis och göra ett reportage från hans bostad? Tyvärr kunde jag inte ta några bilder men jag fick en hel bunt signerade fina klistermärken med blomsterkransar och mannen i mitten. Nu kunde jag sätta min kändis fastklistrad på framsidan av nästa nummer av Hej-tidningen! Jag fick några extra klistermärken så jag kunde skicka med dem till köpare av specialutgåvan! Just den utgåvan av tidningen var min största upplaga, och jag kunde ta ett lite högre pris! Mannen och jag skrev aldrig något skriftligt avtal och det kom aldrig att behövas.

Många år senare fick jag lära mig att det inte alltid är så tryggt som hemma hos den långa mannen, då det gäller avtal och överenskommelser!

Det finns en stor fara med att vara innovatör och entreprenör om du inte alltid ser till att ha allt undertecknat i ett avtal. Minsta lilla detalj måste finnas på papper undertecknat av alla inblandade, från leverantörer till ägare och tillverkare. När jag år 2000 hade lämnat mitt uppdrag vid Lekhörnan så började jag att arbeta som förskollärare, men hade mitt företag igång som en bisyssla. Innovatören i mig fanns ju kvar och snart kom en ny idé. Jag hade från min tid som projektledare för lekhörnan ett mycket stort kontaktnät. Alla med fokus på den största konsumentgruppen, barnfamiljen. Om nu barnfamiljen är den största konsumentgruppen, varför finns det då inte en barnmässa? Jag tog kontakt med en mässarrangör i Storstockholm och presenterade min idé. Att samla alla under ett tak, allt från detaljhandel till olika former av pedagogiska inriktningar för förskola till universitet och forskning.Vi skrev ett avtal som jag trodde var bra, och det var säkert bra på många sätt, men det fanns vissa delar som jag inte hade tänkt på. Idag finns inte den mässarrangören kvar då de senare gick i konkurs. Året därpå fick jag veta att en annan mässarrangör köpt upp mäss-portföljen, där min idé fanns kvar. Den mässan lanserades ett år senare och har nyligen haft 10-års jubileum.

Jag har varje år med stort intresse följt min idé utifrån, även om jag naturligtvis skulle ha velat vara med på resan. Idag finns det ett mycket större utbud av mentorskap just för att innovatörer och entreprenörer inte ska begå misstag. Jag är idag själv en sådan mentor för en ung företagare och detta är jag ofantligt glad över.

Jag hoppas detta har inspirerat er läsare att ni alltid, oavsett om ni är företagare eller privatpersoner, ser till att ta hjälp av experter när det gäller att skriva avtal. Självklart vill alla alltid att det inte ska bli någon tvist mellan olika parter men just därför är det viktigt att ha ett avtal.

 

 

Monica Engström

Monica Engström 40 år, idag VD för Creative Consulting Monica Engström AB och ägare till Monixen Design. ”Monica är en positiv, framåttänkande och inspirerande ledare och idéspruta som vill och vågar kasta sig ut i det okända.” Förskollärarstudenten som fick tänka om efter en trafikolycka och blev entreprenör. Jag brinner för det innovativa entreprenörskapet och den mångfald som vi idag lever i. Detta grundar sig i att jag parallellt varit anställd som förskollärare men mestadels som chef inom förskoleverksamhet.

Monica Engström has 15 posts and counting. See all posts by Monica Engström

4 reaktioner till “Företagandets mångfald, lärdomar

  • 2012/12/03 kl. 02:11
    Permalink

    Fantastic Monica Engström , keep it up! I feel so lucky to be able to take part of your wisdom here. Xx

    Svar
    • 2012/12/18 kl. 11:55
      Permalink

      @ahornfeldt  Monica Engström Thanks Anton for your keep it up!!

      Svar
  • 2012/12/03 kl. 02:31
    Permalink

    (FAN)tastisk berättelse Monica! Kan bara säga att du är helt outstanding och jag är så tacksam för att du delar med sig av din livsvisdom. Är så stolt över att ha fått lära känna dig och inspireras av ditt sätt att dela med dig.

    Svar
    • 2012/12/18 kl. 11:58
      Permalink

      @creman4u Hej Christer alltid lika intressant att läsa hur jag kan inspirera andra och jag brinner verkligen av att få dela med mig. Tack för att du delar med till mig och för att du delar mina artiklar till dina nätverk! Stort tack!

      Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.