Företagandets mångfald, starten

Läste du artikeln jag skrev förra veckan?  Hur som helst så avslutade jag med att berätta om modet och kreativiteten inom mig som gjorde att jag tackade ja till erbjudandet och blev egen företagare. Jag hade nu mitt första uppdrag, att leda och utveckla vad som senare kom att bli Stinsens Lekhörna.

Det var en stor utmaning att vidareutveckla den tidigare verksamheten till något liknande, men med sämre förutsättningar. Jag har många gånger tackat mig själv för att jag var och är lyhörd och lyssnar till barnen och föräldrarna, verksamhetens kundgrupper. Jag hade redan tidigare, som anställd förskollärare, hört och tagit till mig många av kundernas tankar och åsikter om verksamheten.

Det första jag fick göra var att ställa ut en stor skylt om att verksamheten återigen är stängd ca tre månader för ombyggnation, men att vi kommer öppna i nya lokaler. Jag visste att många skulle bli besvikna över att inte få komma in och leka medan föräldrarna handlade i köpcentrumet.

När jag började i januari visste jag att jag måste tänka ganska fort då en ny hyresgäst snart skulle flytta in i den befintliga lokalen. Detta innebar att rivningsarbetet skulle sätta igång inom en vecka.

Den nya verksamheten skulle fylla samma syfte som tidigare men på en mycket mindre yta, och utifrån min kreativitet skapa något nytt! Jag har alltid sedan låg ålder haft en har en stor passion för utmaningar som leder till att jag får använda min idérikedom. Detta hade fastighetsägaren troligen sett under åren som anställd förskollärare, men nu hade jag allt ansvar!

Jag började sätta upp stora vita pappersblad på väggarna, utifrån olika perspektiv för att komma fram till viktiga grundpelare för den nya verksamheten. Vad hade barnen i den tidigare verksamheten tyckt om för platser, var hade deras kreativitet och nyfikenhet strålat? Det fick bli ett blad att fylla. Nästa blad fylldes utifrån vad jag hade fått för respons av föräldrarna under åren. Post-it lappar och block i massa olika färger blev helt ovärderliga för mig. Vad kunde jag nu börja skapa för att tillgodose dessa målgrupper och tillföra något nytt? Dessutom ville jag hitta nya idéer för hur verksamheten skulle kunna skapa ett samarbete med alla butiker i centrumet, det fick bli ett blad till. På detta blad kom även min idé om att få ut budskapet om verksamheten på fler sätt än genom tv-reklam och tidningsannonser. Jag fyllde dessa blad med massa olika tankar och idéer, bollade vad som kunde vara genomförbart rent tekniskt med driftchefen och andra saker med centrumchefen och fastighetschefen.

Det tog ett par dagar tills jag var klar med att samla mina tankar, idéer och att skriva ned kundernas tidigare åsikter. Materialet skulle komma att vara helt avgörande för att kunna skapa det som kom att bli Stinsens Lekhörna.

En mycket stor utmaning var att jag ännu inte visste var den nya lokalen skulle vara och hur stor yta jag skulle få för att rita in aktivitetsrum! Jag visste att jag kommer få rita lokalen utifrån de givna förutsättningarna och att en arkitekt kommer ta över utifrån mina skisser.

Eftersom jag inte visste så mycket om den kommande lokalens förutsättningar lade jag mest energi på det helt nya bladet på väggen. Den del av verksamheten som inte funnits tidigare och som skulle vara något helt nytt! Några av mina nya tankar var att verksamheten skulle utvecklas och drivas genom att ge alla kunder ytterligare ett mervärde samt att köpcentrumet skulle synas i ett större sammanhang än tidigare! Men hur skulle jag få till detta? Jag hade redan börja prata med butikerna om mina mål med den nya verksamheten och ville gärna se ett större samarbete med varje butik.

Plötsligt en dag hände det! Jag fann honom, han som skulle komma att hjälpa mig att utveckla verksamheten till att bli något nytt! Jag hittade en låda med en stor orange nallebjörn i skala 1:1. Den var tillverkad för att en människa skulle gå i den! Jag sprang snabbt upp på kontoret för att ta reda på vad det var för nalle och vem som äger honom! Han skrattade och sa att den hade de köpt in till invigningen och sedan dess hade han legat där i lådan. Nu såg jag min chans, nallen var vår och ingen hade använt den sedan 1995! Jag hade i uppdrag att öppna en verksamhet för barn i åldern 3-10 år inom 3 månader. Nu hade jag en unik ny logotype! Jag hittade snabbt på ett barnvänligt namn till den glädjespridande maskoten, Hubbe! Jag kom att bygga upp hela den nya verksamheten kring honom. Jag kan lova att det inte fanns någon anställd i köpcentrumets butiker som inte visste vem Hubbe var. Vi öppnade Stinsens Lekhörna där Hubbe bodde. Hit var alla barn mellan 3-10 år välkomna medan föräldrarna fick en stund att äta lunch/fika eller handla, i vetskap om att hela familjen trivdes!

Jag bytte också namn på verksamheten då det var en av de saker som flera kunder tyckt varit otydligt. Nu stod det helt klart vad det var för typ av verksamhet och så hade vi en logotype som barnen fick möta live minst två gånger per vecka. När han inte var ute i butikerna så låg han och vilade i sin hängmatta i lekhörnan, som nu var hans bostad!

Jag byggde upp en hel historia kring hans liv och nu öppnades en ny möjlighet att få nya samarbetspartners utanför köpcentrumet, som också ville synas med den populära figuren som barnfamiljer förknippade med glädjefylld shopping.

Hubbe kom att synas i tv-reklam, och genom ett samarbete med stora internationella företag som även de hade barnfamiljen som målgrupp. Hubbe och jag var ute på turnéer till både Finland med ett rederi och till Danmark för att besöka ett annat unikt lekland!

Namnet på verksamheten gjorde att alla skyltar synliggjorde att det finns en lekhörna med en stor nallebjörn. Nu spelade det ingen större roll att lokalen vi fick var långt bakom en butik förbi kundtoaletterna och in i en lång korridor. Nu fanns tydliga skyltar även för de kunder som inte kunde läsa tack vare symbolen Hubbe!

Denna framgångssaga med Stinsens Lekhörna och Hubbe berodde inte bara på mig som projektledare utan också på mina medarbetare, alla anställda i köpcentrumet, samarbetspartners och framför allt alla barn och föräldrar.

Tyvärr gjordes senare vissa förändringar och jag valde att inte längre vara projektledare för verksamheten. Men jag kommer att skriva mer om att vara företagsledare och då kommer historier från Stinsens Lekhörna att återkomma, allt utifrån ledarskapet och medarbetarna som skapade framgången! Jag vill framför allt avsluta denna vecka med att verkligen trycka på hur betydelsefullt det är att vara lyhörd för vad kunderna efterfrågar.

Monica Engström

Monica Engström 40 år, idag VD för Creative Consulting Monica Engström AB och ägare till Monixen Design. ”Monica är en positiv, framåttänkande och inspirerande ledare och idéspruta som vill och vågar kasta sig ut i det okända.” Förskollärarstudenten som fick tänka om efter en trafikolycka och blev entreprenör. Jag brinner för det innovativa entreprenörskapet och den mångfald som vi idag lever i. Detta grundar sig i att jag parallellt varit anställd som förskollärare men mestadels som chef inom förskoleverksamhet.

Monica Engström has 15 posts and counting. See all posts by Monica Engström

3 reaktioner till “Företagandets mångfald, starten

  • 2012/11/05 kl. 05:17
    Permalink

    Wow Monica! You’ve told me you did this job and I’ve always been very curious about it, so I was so excited to read this piece!! It really gave me an extra boost of energy to finish some sketches I’m working on. Keep up your amazing work! Xx

    Svar
  • 2012/11/06 kl. 08:45
    Permalink

    Underbart! Kan se det framför mej hur du springer för att få reda på mer om björnen. Väntar otåligt på nästa veckas artikel.

    Svar
  • 2012/11/15 kl. 11:43
    Permalink

    Det strålar positiv initiativ från din artikel! Jag kan bara hålla med om att man hittar inspiration i allt och alla runtomkring, bara man letar och SER! Det är bra att hitta på något helt nytt, men det är ytterst viktigt att uppskatta och respektera vår existerande miljö.Plus att det är ”grönt” att återanvända/ återuppfinna! Härligt!

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.