Företagandets mångfald, utrym!

Larmet går i ett köpcentrum med två plan, alla människor måste utrymmas. Många olika problem måste lösas snabbt och effektivt för allas säkerhet!

En byggnad fylld av mångfald genom olika verksamheter, butiker och kunder. Alla i samma byggnad samma minuter och med samma uppmaning att utrymma lokalerna! Men med helt olika förutsättningar både som kund och som personal inom köpcentrumet.

Tänk dig att du hör en signal, sedan en röst som talar om att byggnaden omgående måste utrymmas, gå direkt till närmsta nödutgång. Flera gånger får du höra detta meddelande högt och tydligt. Jag har varit med om det fler gånger. Oftast var det falska larm, men även då det varit rökutveckling. Lukten och synen av rök skapade snabbt panik hos många människor oavsett om de var kunder eller anställda.

Många kunder tänker kanske att ”det är ju bara att gå ut ur byggnaden”, men jag har lärt mig att det är så mycket mer… Både för vissa kunder och för vissa butiker och verksamheter.

Jag var inhyrd projektledare (se tidigare artikel) första gången jag var med och utvärderade en utrymning. Vi satt tillsammans företagsägare, butikschefer och centrumledningens organisation. Allt från hårsalong, restauranger, klädbutiker, till caféer. Vi behövde redan då hitta gemensamma rutiner för alla centrumets verksamheter!

Espresso Nu började jag få en ökad förståelse för olikheternas problem. Vissa butiker har väldigt lätt att utrymma sin butik, ta sin jacka, låsa butiken och gå ut och vänta tills vi fick gå in igen. Andra butiker kanske hade stora ytor och provrum. Men det fanns även verksamheter såsom restauranger där kunden betalat sin lunch, precis fått sin mat och skulle vara tillbaka på sin arbetsplats 35 minuter senare.

Ni kan ju även tänka er kunder som är hos en hårsalong och håller på att klippa sig eller färgar håret med en massa kemikalier som måste tvättas ur inom en viss tid. Nu började jag förstå varför alla inte ville stänga sina dörrar och be kunden att gå ut.

En av de viktigaste lärdomar jag fick genom att sitta och lyssna på allas olika perspektiv var att det fanns kunder som inte kunde komma ner till entréplan, alla med t ex rullstol och permobil. Vi behövde hitta strukturer så att de som hade små butiker som var enkla att utrymma och låsa kunde hjälpa andra. Vi finns här för centrumets kunder. Alla måste hjälpas åt, i första hand anställda oavsett butik, men tack och lov kunde vi även se kunder som hjälpte varandra.

Ni kan ju tänka er två väktare som dels ska kontrollera/säkra ett antal toaletter, dels hjälpa till att bära ner rullstolar och möta upp räddningstjänsten när de kom till platsen. Självklart kunde driftavdelningen direkt se var ett larm hade löst ut och kontrollerade den delen av centrumet först men i högtalarna sägs att alla ska utrymma, även de som kanske inte ser någon direkt fara.

Jag hade ett stort fokus på säkerheten i min verksamhet. Ibland kunde detta leda till ofantliga konflikter med föräldrar som stod i kö för att hämta eller lämna sina barn i vår verksamhet. Här var mina medarbetare mycket professionella. Jag kommer i en annan artikel under början av 2013 berätta hur min verksamhet utvärderade och hanterade extraordinära händelser.

Alla företag måste se till sin unika verksamhet och utifrån den fundera på hur de bör agera vid olika extraordinära händelser. Det kan vara allt från brand till att en människa i din närhet blir akut sjuk. Alla företagare kan råka ut för oväntade händelser, oavsett om du har butik eller inte.

 

Monica Engström

Monica Engström 40 år, idag VD för Creative Consulting Monica Engström AB och ägare till Monixen Design. ”Monica är en positiv, framåttänkande och inspirerande ledare och idéspruta som vill och vågar kasta sig ut i det okända.” Förskollärarstudenten som fick tänka om efter en trafikolycka och blev entreprenör. Jag brinner för det innovativa entreprenörskapet och den mångfald som vi idag lever i. Detta grundar sig i att jag parallellt varit anställd som förskollärare men mestadels som chef inom förskoleverksamhet.

Monica Engström has 15 posts and counting. See all posts by Monica Engström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.