Framgång genom nätverkande

Daniel Sköld, aktuell med debutboken Nätverkande, är säljcoachen som är bra på att få ofrivilliga säljare, dvs de som inte ser sig själva som säljare som t ex kundtjänstpersonal och akademiker, att förstå att försäljning är bland det mest naturliga vi kan ägna oss åt i vår dagliga verksamhet.

Daniel Sköld 3De flesta tänker inte på att mycket av vår arbetstid går åt till försäljning även om det inte står på vårt visitkort att vi är säljare. Daniel menar att faktiskt så mycket som 40-70% av vår tid ägnar vi åt att påverka andra att fatta olika typer av beslut, vilket i sig kan ses som en form av försäljning.
– För mig är försäljning någonting som vi alla gör, säger han. Som säljcoach är mitt mål att alla ska känna sig trygga och bekväma i säljrollen.

De flesta personer rekommenderar gärna till andra om bra filmer de sett, spännande böcker de läst eller om upplevelser som man uppskattat. När vi berättar om detta på ett sådant sätt att resultatet blir att den vi pratar med vill uppleva samma sak så har vi faktiskt genomfört ett lyckat sälj. Däremot tänker vi inte på det som sälj utan har en föreställning om att först när vi blandar in pengar i sammanhanget blir det försäljning, och försäljning är enligt svensk tradition någonting fult.
– Jag vill ändra samhällets bild på säljyrket så det får den status det förtjänar, säger Daniel.

Många känner en rädsla när det kommer till försäljning och har ett motstånd till att ta kontakt med nya människor. Daniel påpekar att om vi som företagare har en bra produkt eller tjänst så är det vår skyldighet att erbjuda den till världen.
– Om du kan lösa ett problem för en annan människa och du undanhåller din produkt eller tjänst, oavsett anledning, vad är du för sorts människa då?, frågar sig Daniel. Tänk om du t ex hade botemedlet för cancer men pga rädsla för att ta kontakt med nya människor undanhåller det för världen. Det gör ju faktiskt dig till en skitstövel.

Hur du skapar ett bra nätverk
Det viktigaste när du ska bygga ditt nätverk är att komma ihåg att det inte är du som ska sälja till ditt nätverk, utan tvärtom är det nätverket som ska sälja åt dig. Eftersom det tar tid att bygga upp ett nätverk behöver du släppa behovet av att få in pengar från första dagen.

Du behöver också vara medveten om vilket sorts nätverk du vill bygga samt vad syftet ska vara. Det kan t ex vara ett nätverk för att hitta nya vänner, träffa en ny partner eller för att etablera affärskontakter.
– Jag har valt att bygga ett nätverk av starka ledare som kan lyfta mig i min karriär, berättar Daniel. Det är ett fåtal personer som jag även umgås med privat.
Han har också ett större nätverk av personer som gillar det han skriver på sin blogg, facebook och twitter.
– Sociala medier såsom facebook, twitter och LinkedIn gör det möjligt att nå ut till en stor grupp människor, säger han.

Daniel har provat många former av strukturerat affärsnätverkande och referensmarknadsföring som finns i Sverige, från  t ex BNI och Arndt’s Affärsnätverk till Bromma Business Club, Beckers och Allmänna affärnätverket. Han tycker dock inte att man ska stirra sig blind på att det ska vara ett regelrätt uttalat affärsnätverk, utan det finns möjlighet att nätverka i alla sammanhang. Olika nätverksgrupper finns överallt, som t ex olika företagarföreningar, branschorganisationer och kommunens näringslivskontor.
– Som förälder kanske ditt barn spelar fotboll, säger han. Då utgör alla föräldrarna i fotbollslaget ett nätverk.

Nätverka på krogen
– I Sverige är vi dåliga på att mingla och nätverka, säger han. Men gör man det på rätt sätt kan du nätverka precis närsomhelst, även på en begravning, bröllop eller på krogen.
Han menar att det handlar om att våga prata med vem som helst och att ha kul. Att fundera ut de frågor som passar just den situation du befinner dig i. På krogen kan du be om drinktips eller ge någon en komplimang för deras klädsel. På ett bröllop funkar standardfrågan ”Känner du bruden eller brudgummen?”
– Du kan gärna engagera nya bekantskaper i olika typer av diskussioner, nästan alla älskar att få uttrycka sin personliga åsikt, säger Daniel. Det kan vara så enkelt som att du kanske funderar på att skaffa hund och involverar andra i diskussionen genom att säga ”Hej, vi står här och diskuterar och kan inte komma överens om en grej, vad tycker du om att skaffa hund när man bor i lägenhet? Vi skulle behöva en oberoende åsikt.”

 

Nätverkstips:

Prata aldrig om dig själv
Om någon frågar vad du jobbar med svara snabbt med ett par ord men led genast diskussionen in på den andra personen igen. T ex – Hur var det där med att du har 32 pudlar, hur får du plats med dem i din lägenhet?

Positiva och öppna frågor
Ställ frågor som inte går att besvaras med endast ja eller nej. Frågorna ska få den andra personen att må bra. Frågor Daniel brukar ställa är t ex Vad jobbar du med?,  Hur länge har du gjort det?, Vad är din största utmaning?, Vad är roligast med ditt jobb?

Följ alltid upp
Tacka alltid nya kontakter med ett mail eller telefonsamtal. Du måste ta kommandot, för ingen annan kommer göra det. Lämna aldrig återkopplingen åt slumpen.

Dela med dig
Dela frikostigt med dig av din kunskap till andra. Umgås själv gärna med personer som bidrar till samhället genom välgörenhet. Personer som ger till välgörenhet är ofta även generösa i andra sammanhang också.

Våga be om referenser
Var tydlig utåt med vad du kan erbjuda och vad du behöver. Våga be om stöd om nya kontakter. Fråga dina kunder om referenser. Trekortstricket är underskattat, våga fråga efter nya kontakter. Känner du tre personer som skulle ha nytta av vad jag kan erbjuda?

Petra Ariton

Storyteller, skribent, författare, coach och inspiratör som älskar att berätta vanliga människors historier. Mångsysslande livsnjutare som lever efter devisen ‘Everything is possible!’ Kreativ och driven idéspruta som gillar att ha många bollar i luften.

petra-ariton has 14 posts and counting.See all posts by petra-ariton

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *