Framgångsrik e-handel

Thomas JönssonThomas Jönsson började sin företagarresa som 17-åring hemma i sitt rum på andra våningen. Det började som hobby att köpa billiga HiFi-prylar, piffa upp dem en aning för att sedan sälja dem dyrare på Blocket. Ganska snart var golv till tak fyllt av prylar till ett värde av mer än 50.000 kronor vilket fick honom att hyra en källarlokal så att han kunde starta business ”på riktigt”.

Den första lokalen hade det sämsta tänkbara läget och det var svårt för kunder att hitta dit.
– Man brukar prata om A- och B-läge, men det här var ”Ö minus-läge”, berättar Thomas med ett leende. Men billigt var det, bara omkring 800 kronor per månad.

Att hitta rätt personer att anställa har visat sig vara en utmaning för Thomas. Till att börja med anställde han kompisar men det uppdagades snart att de inte hade kompetens nog för det arbete han ville att de skulle göra. När han så småningom flyttade till Lund för att plugga på universitetet anställde Thomas istället en man som var hifi-expert och arbetat i HiFi-butik i 30 år för att sköta ruljansen. Det visade sig dock att denne man inte ville ta order av en 20-åring.
– När en person har fel attityd och fel inställning till livet spelar det ingen roll hur mycket kompetens personen besitter, säger Thomas.

En 26-åring anställdes istället och verksamheten växte. Snart flyttade de till en större lokal och omsatte omkring tre miljoner. Fler personer behövde anställas då företaget blev mer och mer lönsamt.

En av framgångsfaktorerna var företagets hemsida. Varje dag lades 3-4 nya produkter upp varjde dag vilket gjorde det intressant för kunderna att besöka bloggen ofta.

Eftersom företaget blev mer och mer lönsamt var det en nödvändighet att hitta ett bättre affärssystem med bättre priskontroll och trackingkontroll. Det var svårt att hitta ett bra system för begagnade produkter vilket gjorde att Thomas beslutade att skapa ett eget affärssystem. Offerter skickades ut och kontrakt skrev med leverantör som skulle kunna skapa det specialanpassade affärssystemet för 150.000 kronor.

Drygt två år senare hade arbetet med att skapa ett nytt affärssystem kostat företaget 1,2 milj kronor förutom de många tusen timmar som Thomas själv lagt ned i projektet. För att ro projektet i land uppskattades det att det behövdes ytterligare 2 milj. De konsulter som först anlitats levererade inte vad de lovat, nya konsulter anlitades utan att heller kunna leverera, en rättslig tvist, advokatkostnader och dessutom upptäckten av att butikschefen stal från företaget gjorde att pengarna och orken tog slut.
– Hade jag inte valt att försöka skapa ett eget affärssystem hade jag inte bränt 1,2 miljoner, berättar Thomas. Alla kände sig överkörda i det läget, inklusive mig själv så jag valde att göra exit. Jag tänker ibland på hur mycket större nytta de där pengarna hade gjort om jag lagt dem på kund- och personalvård istället. Det är synd att jag brände så mycket pengar men jag lärde mycket av den processen.

Thomas mentor valde att gå in och ta över företaget vilket gjorde att Thomas kunde lämna verksamheten utan några skulder.
– Jag lät mamma ta hand om mig i tre månader.

Thomas kände inte att det var så kul att driva företag efter att ha kört i diket med företaget och valde därför att ta en anställning efter att ha vilat hos mamma i tre månader.
– Men det var inte så kul det heller, berättar han skrattande. Jag tror att jag egentligen är rätt dålig på att vara anställd.

Det som gör att Thomas inte trivs med att vara anställd är att han känner att han inte utvecklas lika mycket. Att inte kunna påverka sin arbetssituation eller att inte känna sig sedd och hörd är andra faktorer som Thomas tycker är negativt med att vara anställd.
– När jag som anställd skapar bra resultat för företaget så får jag inte del av vinsten, säger han.

Vad drev dig att starta företag från början?
– Jag har alltid gillat pengar, svarar Thomas skrattande. För mig var det inte frågan om jag skulle starta företag utan när. Som 10-åring sålde jag julstjärnor och tre år i rad blev jag korad till bästa majblommeförsäljare. Min drivkraft var känslan att jag klarar mig själv och att jag gillar pengar.

Thomas bästa tips för framgångsrik e-handel för en småföretagare:

1) Samla e-postadresser Nyhetsbrev har ett stort värde. Det är ett billigt sätt att nå ut till potentiella kunder. Om du dessutom skriver bra och relevanta artiklar i nyhetsbrevet som gör dina kunder glada är chansen betydligt större att de vill köpa just av dig. En mejladress kan inte sällan vara värt 20-100kr/år.

2) Blogg med SEO-optimering En blogg bör innehålla relevant information om dina varor eller tjänster. Ge gärna bort digitalt material gratis, som t ex e-böcker eller inspirerande filmer. När kunderna upplever ditt företag som reko är de mer benägna att handla just av dig. En blogg kan ofta skapa vinster på 10-20 000kr efter 1-2år om den sköts väl.

3) Webbplats Se till att det alltid händer något nytt på din webbplats förstasida. Statiska sidor är så tråkiga. Koppla nyhetsbrevet till bloggen, och bloggen till hemsidan.

4) Hitta nischade marknadskanaler För Thomas som arbetade med hifi-produkter var det t ex väldigt intressant att annonsera på Prisjakt och Blocket.

Petra Ariton

Storyteller, skribent, författare, coach och inspiratör som älskar att berätta vanliga människors historier. Mångsysslande livsnjutare som lever efter devisen 'Everything is possible!' Kreativ och driven idéspruta som gillar att ha många bollar i luften.

Petra Ariton has 14 posts and counting. See all posts by Petra Ariton

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.