Från ofrivillig företagare till entusiastisk entreprenör?

Den ofrivillige företagaren, den självanställde. Det är benämningar för någon som av en eller annan anledning har startat och drivit ett företag trots att hen egentligen kanske inte vill. Frågan är, kan denne ofrivillige företagare på något sätt omvandlas till att bli en entusiastisk entreprenör? Från min horisont är svaret självklart ja, och nyckel dit tror jag har sin utgångspunkt inom tre områden: Passion, bollplank och förenkling.

Passion
Att ha passion för det man gör är en framgångsfaktor. Självklart ska ett företag ha en affärsidé som har möjlighet till ekonomisk bärighet, men om företagsinnehavaren dessutom brinner för att jobba med sin produkt/tjänst är det större sannolikhet att hen också blir en entreprenör som gillar att driva företag. 

Bollplank
Ibland kör man fast. Så är det bara. Som företagare är det viktigt att ha en beredskap att hantera svårigheter, när invanda mönster inte längre fungerar. Bollplank, mentorer och inspiratörer att både samverka med och utbyta tankar med förbättrar chanserna att skapa fler bra arbetsdagar.

Förenkling
Många upplever det krångligt att driva företag. Det är blanketter som ska fyllas i och redovisningar av olika slag som ska göras. Blir man sjuk eller behöver vara hemma för vård av sjukt barn kan det bli riktigt snårigt. Och, då pratar jag inte bara om att det blir tufft att hinna utföra uppdrag innan deadline. Även ekonomin kan snabbt bli drabbad. En förenkling av regler och i viss mån andra sätt att förklara regler skulle kunna underlätta vardagen för både en och annan företagare.

Med dessa tre områden i hamn kan den ofrivillige företagaren enklare bli en engagerad och entusiastisk entreprenör. Lägg till en förståelse för att olika personer driver företag på olika sätt, så blir det ännu bättre. En företagare ser inte ut på ett enstaka sätt. Hen har en individuell bakgrund, samlad förförståelse och därmed en unik utgångspunkt i sitt företagande.  Att ta vara på varje individs unika kompetens och drivkraft bäddar för ett mer engagerat och framgångsrikt företagande i vårt avlånga land.

Mer om Ingela
Hemsida
Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Den här krönikan ingår i vår artikelserie om företagandets utmaningar. Övriga artiklar/krönikor i serien hittar du här.

Ingela Eriksson

Designkoordinator, projektledare, kommunikatör, pedagog och föreläsare. Kärt barn har många namn som det heter. Jag brinner för såväl för design entreprenörskap och kreativitet. När jag tog beslutet och sedan steget att förflytta mig från en bransch till en annan öppnade sig nya möjligheter. Min kompetens från två helt olika branscher skapar en unikitet och en drivkraft hos mig som är nyckeln i min yrkesvardag.

Ingela Eriksson has 12 posts and counting. See all posts by Ingela Eriksson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.