Gillasidor som blir gillade

Av Mihaela Sandulescu

Nina JansdotterI en podcast tillägnad startandet av gillasidor på Facebook redogör Nina Jansdotter för varför och hur vi gör det på ett fördelaktigt sätt. Oftast är det väl preciserade syften som ligger bakom skapandet av gillasidor: möjligheten att föra ut ett viktigt budskap, att prata med kunder och samarbetspartners och inte minst att framhäva våra kärnvärden och vår personlighetsprofil. Dessa syften möjliggör en syn på gillasidor som är synonym med en aktiv kommunikationsplattform, där initiativtagaren medvetet och kontinuerligt interagerar med sina följare. Den allra största fördelen med att starta gillasidor stavas möjligheten att tjäna pengar genom auktion och inköp av tjänster och produkter. Dessa sidors tema har följaktligen en varierande karaktär: ett smalt intresse (t ex självkänsla), ett professionellt erbjudande (t ex en specifik föreläsning att bli anlitad för) eller en startpunkt i en nyss skriven bok (t ex Arbetslös – men inte värdelös).

Ett essentiellt element i startandet av gillasidor utgörs av det obligatoriska undvikandet av en allmän titulatur. Det är därför viktigt att benämna gillasidor med ett företags namn alternativt med ett mer unikt namn. Premissen bör alltid vara: Finns det ett påtagligt intresse för detta ämne? Andra utmärkande drag för hanteringen av gillasidor representerar naturligtvis hög närvaro samt hög aktivitet. Att göra gillasidor populära/framgångsrika går inte utan frekventa uppdateringar med substantiellt innehåll i, som följare kan gilla, kommentera och dela. Inlägg på gillasidor bör skrivas minst två gånger per dag tätt åtföljda av feedback från initiativtagarens sida på det som sägs om deras innehåll. För att öka attraktiviteten i dessa inlägg rekommenderas dels att vara uppmärksam på det som går hem, dels att tona ner den kommersiella tonen i dem. Ett annat tips är att inte ha en alltför homogen, förutsägbar stil, utan istället se till att ibland skriva något oväntat. Gilla – knappen klickar vi på när vi läser inlägg som handlar om hjärtefrågor, flera dimensioner i livet och om människor, ej varumärken.

Mihaela SandulescuSå fort gillasidor blir aktiverade krävs det fokus på omvärldsbevakning, inte för att imitera utan för att kunna urskilja faktorer som attraherar följare på bästa sättet. Förutom en adekvat strategi och ett väl definierat syfte ter sig nödvändigt med att ge sig in och testa, våga göra offentliga misstag, en ekvivalent till ”learning by doing”. Innan följare bjuds in till gillasidor bör dessa ha varit fyllda med tio inlägg, en pregnant försmak till det som sidorna kommer att bidra med. Fördelningen av inläggen bör alltid vara ett kommersiellt inlägg mot fem icke kommersiella sådana. Att få så många följare/gillare som möjligt åstadkoms på olika sätt. Ett sätt kan vara att bjuda in de som man tror kan vilja stötta en. Ett annat sätt utgår från skrivandet av en statusuppdatering med koppling till den nystartade gillasidan på sin egen personliga sida: ”Har just skapat följande gillasida, gilla den och dela den till dina vänner”. Ytterligare ett sätt utgörs av att köpa annonser, för att puffa för respektive gillasida. Det som i slutändan avgör om gillasidor går med framgång eller ej är innehållet i det material som publiceras på dem.

 

Lyssna gärna på Nina Jansdotters podcast om gillasidor här på denna länk alternativt via Itunes:

http://html5-player.libsyn.com/embed/episode/id/2299014/height/360/width/640/theme/legacy/direction/no/autoplay/no/autonext/no/thumbnail/yes/preload/no/no_addthis/no/#.UXzfwGFvmUk

 

 

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.