Givers gain – flummigt eller ett koncept som fungerar?

Av Anna Wallinder 

Helene CovacHelene Colak är ägare till Mindfloor i Malmö. Det är ett kontorshotell som bedriver konsultverksamhet och företagstjänster. Verksamheten bygger på en idé om Givers Gain.

För mig låter det lite som ”What comes around goes around”, dvs det du ger får du tillbaks. Men vad betyder det i praktiken för Helene Colak?

I en intervju med Nina Jansdotter berättar hon.
Kort kan man sammanfatta det ” Ge utan baktanke”. Helen förstod att hon kunde hjälpa ensamma företagare att nå ut till kunder genom ett nätverk av många företagare. Den tanken omsatte hon till att starta ett företag som nu är Mindfloor. Precis som många andra nystartande företagare kände hon en rädsla och osäkerhet och hon fick många varnande ord på vägen, men hon hade en stark mag-känsla att det hon gjorde var rätt, och den intuitionen följde hon.

Vad är det som utmärker detta nätverk?

Helene menar att som ensam företagare har man stor nytta av andras företagandes kunskap och framför allt stöttning. Man ger tjänster, tips och kunskap, men framförallt knyter man kontakter som ger nya kontakter. Man ger rekommendationer till nya företagare som då får möjlighet till nya kunder. Företaget måste dock ha en idé och ett koncept som Mindfloor tror på och där ska också finnas ett genuint intresse till samarbete och hjälpsamhet till andra företagare, dvs de som hör till i nätverket. Man ska ge utan att förvänta sig något tillbaks.

Man måste dock var lite på sin vakt, menar Helene. Det finns alltid företagare som vill dra nyttan av nätverket men som inte ger så mycket tillbaks utan bara tänker på egen vinning. Det är inte den typen av verksamheter hon och hennes kunder vill samarbeta med.

Den viktigaste hjälpen man kan få i nätverket är stöttningen. Man boostar varandra att ta betalt för sina tjänster, ingjuter mod att våga tro på sig själv. Det är många som har väldigt bra idéer, men som inte riktigt våga tro på sig själva. Däri ligger ofta svagheten, menar Helene.

Hon menar också att detta kommer att bli framtidens sätt att bedriva företag. Den gamla ledarstilen börjar nu omformas till strukturer av samspel mellan företagen. Man börjar inse att man kan dra nytta av varandra och också värna om varandra. Det gör arbetet dessutom så mycket roligare. Man mår riktigt bra av det , säger Helene. Och visst är det så, tänker jag. Vi mår alla bra av goda relationer både i privatliv och i arbetsliv. Associationen om Attraktionslagen ligger nära till hands. Om du mår bra och är generös, drar du till dig nya kunder, det är väl så det fungerar. Utan att vara flummigt.

Hitta ett koncept som är enkelt och kul, säger Helene. Då har du stor chans att lyckas. Se dessutom till att ha en stöttande omgivning, det betyder oerhört mycket.

Några känneteckande ord för Givers Gain kan man säga är interaktion, utan beräkning, äkthet, människointresse och god lyssnare. Så skulle jag vilja sammanfatta det, säger Helene.

Lyssna på hela intervjun där Nina Jansdotter intervjuar Helene Colak här:
http://www.blogtalkradio.com/megasocial/2013/07/17/givers-gain-ger-mer

Anna Wallinder

 

 

 

 

Anna Wallinder

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.