god morgon – tid att träna

morgonträningGod måndag morgon!

Ny vecka (redan?!) och nya tag (igen?!). Jag hoppas att du känner den där härliga känslan när du vaknar, av att du är din egen, att du styr och ställer med din egen tid och gör precis det där du vill göra och låter passionen för ditt företagande styra, är ledig när du vill, har koll på allt och…

Eller kanske inte? För hur det än är; att driva företag kräver sin kvinna eller man och du är sannerligen inte ensam om du har dåligt samvete för att du inte hinner umgås med dina nära och kära, inte hinner hålla ordning omkring dig eller inte hinner träna som du har tänkt.

Var lugn! Idag är det redan för sent, men imorgon: morgonträning! Nej, du har inte mycket att skylla på då, det är bara att köra. Eller hur?

Det här är några av de positiva effekterna av morgonträning:

  • om du inte äter ett skrovmål innan träningspasset ger morgonträning ökad fettförbränning, för dig som är ute efter den, oavsett vilken träningsform du väljer (det kan röra sig om så mycket som 2,5 ggr så mycket). Det är tack vara nattens fasta, som gör att du inte har något annat att förbränna än just fett. Annars väljer kroppen av sig självt kolhydrater innan fett som energikälla.
  • endorfinerna du kickar igång under morgonträningen varar långt in på dagen och ger dig alltså energi och glädje till ditt företagande.
  • hormonproduktionen som startar på träningspasset gör också att du håller en jämnare blodsockerkurva under dagen, vilket gör att du får lättare att äta bra mat (som mellanmålen jag tipsade om i Energi hela dagen)
  • ett morgonpass krockar sällan med något annat, dagens träningspass är överstökat och du har tid över till allt annat du gör under dagen, som att sälja mer till exempel?
  • nattsömnen blir bättre av att du har tränat överhuvudtaget och de uppiggande hormonerna hinner ur kroppen innan det är läggdags, vilket betyder fritt fram för lugn och ro-hormoner. Och du är piggare dagen efter också.

Som du ser: morgonträning är den upptagna företagarens räddning! Och jag lovar: du är piggare när du kommer hem/till kontoret efter ett träningspass än om du hade sovit den tiden. Kom ihåg det imorgon, när du sätter klockan en timme tidigare än vanligt. För det gör du väl?

Morgonträning, det perfekta sättet att hälsa mera™ – tyck och tänk gärna om det. Jag svarar. Om det är morgon alltså, då tränar jag;-)

Heja dig!

Malin L

En reaktion till “god morgon – tid att träna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.