Gör din app till en succé

Av: Annika Wihlborg
Foto: Thea Sjödin

Appar är inte bara en effektiv marknadsföringskanal som kan bidra till att knyta starkare band med företagets viktigaste målgrupper. De är också ett sätt att förverkliga och konkretisera medarbetares idéer och förändringsförslag, vilket är ett effektivt sätt att fånga upp medarbetares inneboende kreativitet. En stark trend är appar för internt bruk, som exempelvis bidrar till att effektivisera företagets administration och dagliga verksamhet.

Allt om FöretagandeAppens tekniska funktionalitet och innehåll avgör hur komplext utvecklingsarbetet blir. En enkel app som i första hand syftar till att upplysa om öppettider, tjänsteutbud eller produktsortiment kan man ofta utveckla själv med hjälp av någon av de manualer som finns på nätet, säger Tor Sjödin, som är innovatör och affärsutvecklare på företaget IRezQ.

Tor Sjödin har utvecklat ett tiotal appar genom åren, bland annat Irezq, som signalerar till anhöriga, larmcentral och omgivande trafik om någon råkat ut för en trafikolycka. Appar som ska förmedla mer avancerad information behöver sannolikt kopplas ihop med företagets databaser, vilket är något mer resurskrävande.
– Fundera på om ni ska ta betalt eller om appen ska vara kostnadsfri att ladda ner. Fördelen med en kostnadsfri app är att den når upp till tio gånger fler användare än appar som kostar pengar. Ytterligare ett alternativ är appar som är gratis att ladda ner men som erbjuder betaltjänster som en integrerad del, så kallad in- app purchase.  Exempel på purchases är tilläggstjänster för den som vill ha en utökad funktionalitet i sin app, säger Tor Sjödin.

Formulera användarnyttan innan utvecklingsarbetet tar vid
De kanske allra viktigaste framgångsfaktorerna när ett företag utvecklar en app är att den tillför konkreta användarvärden genom att exempelvis lösa ett problem eller underlätta vardagen på något sätt. Appens övergripande syfte ska vara tydlig uttalat och formulerat redan innan det praktiska utvecklingsarbetet inleds.
– Oavsett om appen utvecklas för en intern eller en extern målgrupp så bör användarvänligheten vara i fokus.  Erbjud användaren minsta möjliga motstånd genom att göra menyerna, handlingsalternativen och gränssnittet så lättöverskådligt som möjligt, säger Tor Sjödin.

Fler appar för internt bruk i framtiden
En marknad som än så länge befinner sig i sin linda är utvecklingen av appar för internt bruk. Appar som effektiviserar verksamheten på olika sätt kommer sannolikt att vara en växande trend de kommande åren, inte minst bland företag vars medarbetare ofta befinner sig ute på fältet. Hantverksföretag, konsultbolag, advokatbyråer och andra företag där medarbetarna behöver ha smidig tillgång till tidsrapporteringssystem och affärssystem har mycket att vinna på att utveckla appar som gör verksamhetssystem och affärssystem tillgängliga via en smartphone, oavsett var medarbetarna befinner sig. Potentialen är stor när det gäller appar som kan effektivisera den interna verksamheten, här kan man verkligen tala om att ha ”kontoret i fickan”.

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 224 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.