Han satsade på sin unika nisch

Av Nina Jansdotter 
Foto: Anette Svanlund

Ken Svanlund är designer driver företaget House of Svanlund sedan några år tillbaka efter att han blev arbetslös från ABB där han tidigare jobbade som elingenjör. Designbranschen är mångas drömbransch och därför är konkurrensen stenhård. Här delar han med sig av sina erfarenheter.

kensvanlund– Jag trodde det skulle vara tufft innan jag startade men det blev ännu lite tuffare ändå än jag trodde. Men jag hade mycket erfarenhet från resor över hela världen, från mitt tidigare arbete. Och där igenom lite lättare att handskas med olika kulturer när det gäller företagande, säger Ken.

När han startade klädföretaget, så hade jag absolut ingen erfarenhet av just den branschen. Han  var då heller inte speciellt intresserad av mode, men han kände att de kläder han sydde var snygga. Därför trodde han även att andra skulle tycka det.

– Jag har en alldeles egen stil när jag designar och efter ett tag när mitt varumärke har blivit mer känt så har det blivit så att tillräckligt många också gillar den.

Tidigt förstod han att han inte kunde konkurrera med de stora företagen och att han behövde nischa sig riktigt smalt. Ken förstod att hans stil heller inte riktigt var för Sverige utan började leta runt var i världen den skulle passa bättre och han bestämde sig för att ställa ut på världens största modemässa i Las Vegas, med 4000 utställare och över 90.000 besökare. 

Har du gjort något misstag i ditt företagande och vad har du lärt dig?

– Det är ofta man kan tycka att just ”denna” kommer att sälja, Men den fungerar inte alls. Likaså har jag upplevt tvärtom att något jag själv inte har trott på lika mycket har blivit mycket efterfrågat. Det finns lärdomar i allt.

Han har också varit med om att kollektionsidéer som han skulle tillverkas utomlands har stulits av fabrikerna vilket också kostat honom mycket men man måste våga ta risker om man ska komma någonstans med sin design tillägger han.

– Man måste ju ut med sin design och få den tillverkad. Man kan ju inte sitta hemma och vara världens bästa designer. Jag har lärt mig mycket av mina misstag, säger han med eftertryck.

Vad har du gjort som har blivit speciellt framgångsrikt?

– Det som har blivit en stor framgång var att åka och besöka och ställa ut i Las Vegas på ”MagicShow”. Detta gav  mig många kontakter och vänner. Dessutom blev jag erbjuden att deltaga på en exklusivvisning på Manhattan i NY, för kändisar och deras personalshoppers.

När Ken åker till Las Vegas ett par gånger om året blir alltid lika väl mottagen. Detta känns också lite konstigt enligt honom eftersom han då blir behandlad som en kändis, får det bästa bordet, slipper köer på inneställena, blir fotograferad av folk och så vidare vilket blir en kontrast till småföretagarlivet hemma i Malmö.

– Beslutet att åka dit har ju i stort varit det som byggt upp företaget. Jag har fått kunder/vänner som Jackie Chan, Criss Angel, Hilary Swank, Billy Idol och så vidare. Vi firade faktiskt nyårsafton hemma hos Criss i hans Mansion, säger Ken med ett stort leende.

Enligt honom så har han vunnit mycket på att det föll sig naturligt att våga satsa så mycket utomlands eftersom hans design har tilltalat målgrupperna i USA mer än här.

Ken Svanlunds tips till andra som också vill våga göra sin grej:

  1. Tro på dig själv
  2. Tänk tillbaka lite då och då och njut av varje framgång.
  3. Att verkligen tro på sej själva.
  4. Ha kul.
  5. Ge aldrig upp, fortsätt kämpa. Det finns bara hårt arbete om du ska nå dit du vill.
  6. Inget är en dans på rosor men det finns lärdomar i allt så till att lär dig av dessa.
  7. Var ödmjuk! 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.