Har kunden alltid rätt?

Självklart inte, dvs om det nu finns något rätt och fel. Kanske är det just bara våra uppfattningar om vad som är rätt och fel som får oss att tänka i termer av att ”kunden fattar ju inte sitt eget bästa!”

Men hur gör man då för att kunden skall ändra sin uppfattning och ta till sig din?

Ibland kallar vi det ”beställarkompetens” och då menar vi ofta att kunden har för dålig kunskap om sitt eget behov eller i vart fall möjligheten att lösa problemet.

Vilken logotype är ”bäst”? Hur ser en säljande hemsida ut? Vilken färg skall produkten ha osv. är ofta verkligen en fråga om tycke och smak samt den erfarenhet man har av tidigare försök.

Ok, men hur gör man då om man nu anser att kunden är fel ute med sitt val? Ett bra sätt här är definitivt att jobba med case och storytelling. Dvs det blir inte en fråga om du eller kunden har mest rätt utan ger en möjlighet att ”prata om andra”. I den rådgivande försäljningsinsatsen kan du utbilda kunden i att se i nya perspektiv och istället för att övertygas eller backa ur så tar kunden ett eget beslut men nu på nya grunder.

Att gå med på kundens ”dumheter” i en felaktig beställning kan alltid bli negativt på sikt. Inte minst när jag jobbade som mest med offshoring av programutveckling var det otroligt frustrerande när programmerarna ursäktade ett uppenbart fel med ”vi gjorde ju bara som du sa”, ”vi såg att det inte skulle fungera men i beställningen stod det så” etc…

Bra tips här är att ställa frågor till kunden för att öppna nya perspektiv. Har du tänkt på att…?, Vet du om att andra har gjort…? , Vad tror du om att göra så här…?

Så ge kunden som har fel – chansen att få rätt!

Kenneth OE

www.360smemeber.com

Kenneth OE Sundin

Kenneth OE Sundin startade sitt första riktiga företag 1986 - sedan dess har det hunnit bli ytterligare ett antal i egen regi och några i delägarskap. Som serieentreprenör har han blivit utsedd till en av Sveriges 500 mest framgångsrika Entreprenörer. Verksamheten har spänt sig över allt i från lokalt återförsäljande till nationellt och internationellt uppbyggande av både återförsäljatnät och egna kunder i mer än 25 länder runt om i världen. Idag jobbar Kenneth OE med företaget SMEBOX AB som bas och via SME Academy, ett nätverk för kunskapen OM och FÖR små företag. Under slutet av 2012 lanseras en helt digital plattform för att förse entreprenörer i solo- och microföretag över hela världen med inspiration, kunskap och utveckling i form av konkreta verktyg och kunskap där han tillsammans med kollegor från många länder delar med sig av erfarenheter, såväl framgångar som fiaskon. Specialområden är Entreprenörskap, Internationella affärer och IT-stöd i verksamheten. Kenneth OE är baserad i Uppsala men har hela världen som arbetsfält.

Kenneth OE Sundin has 7 posts and counting. See all posts by Kenneth OE Sundin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.