Hitta din unikitet

Du är unik. Jag vet, det är en klyscha använd om och om igen i olika sammanhang. Men, inte desto mindre är den sann. Och viktig.

Som företagare är det viktigt att hitta det specifika för just sin verksamhet, den så kallade USP:en (Unique selling point). Vad är det som särskiljer just mig, varför ska kunden anlita mitt företag? Inte helt enkla frågor att besvara, men ändå – värda att ta i beaktande.

Jag är helt övertygad om att just du har en unik kompetens som gör just det där, särskiljer dig från alla andra. Mitt tips är att titta bakom det uppenbara, innanför ditt huvudsakliga kompetensområde som du bedriver eller vill bedriva din verksamhet inom. Det är när du skrapar på ytan av det uppenbara som din unika erfarenhet och sammanlagda kompetens uppenbarar sig. Kanske har du haft ett sommarvikariat, ett fritidsintresse eller genomfört en distanskurs som på ett eller annat sätt kan kopplas samman med det du gör i företaget? Då har du hittat din nyckel.

Att gräva fram sin unikitet är inte alltid lätt. Det handlar såväl om att rannsaka sina egna kompetenser som att våga välja och våga välja bort. När du hittat din nisch, så innebär det kanske att du kommer att vandra en helt annan väg som bitvis kan vara väldigt osäker. Men. När du sedan använder dina kompetenser tillsammans, blir du intressant för just den kundgrupp/uppdragsgivare som faktiskt passar dig bäst. Det är där du kan tillföra mest och göra störst skillnad för den som anlitar dig.

Det är också så som du hittar din väg in i marknadsföringsdjungeln, din specialité blir vägvisaren i val av kanaler och uttryckssätt. När du vågar vara unik faller pusselbitarna på plats i din verksamhet och ditt fokusområde blir tydligt.

Så, vad är din specialité, ditt fokusområde och din unikitet? Och – hur kan du använda dina olika kompetenser och erfarenheter i ditt företagande?

 

Mer om Ingela
Hemsida
Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Ingela Eriksson

Designkoordinator, projektledare, kommunikatör, pedagog och föreläsare. Kärt barn har många namn som det heter. Jag brinner för såväl för design entreprenörskap och kreativitet.

När jag tog beslutet och sedan steget att förflytta mig från en bransch till en annan öppnade sig nya möjligheter. Min kompetens från två helt olika branscher skapar en unikitet och en drivkraft hos mig som är nyckeln i min yrkesvardag.

ingela-eriksson has 12 posts and counting.See all posts by ingela-eriksson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *