Hjälper företag att må bättre

Av Christina Arebratt

Christer B Jansson är grundare och CEO för Confident Approach samt Call Reluctance Institute of Europe , Belbin Svenska AB 1991 och Belbin Malta 2011.

Företagen säljer och implementerar verktyg för utveckling av arbetsteam samt utveckling av förmåga att ta säljkontakter.

Sedan några år tillbaka är Christer bosatt på Malta där han tillsammans med sin fru och affärspartner Inger Melkersson driver sina företag med goda resultat.

Christer B JanssonBerätta om din företagsresa?
Jag är född i Stockholm, år 1956, men jag har bott i hela, från Smygehuk i Skåne till Örnsköldsvik i Norrland för min familj flyttade mycket när jag var liten. När jag gick i femte klass så blev vi stadigvarande i Stockholm.

Tanken var att jag skulle bli ingengör men så blev det inte riktigt utan jag började jobba tidigt och pluggade på kvällarna och läste istället ämnen inom ekonomi, marknad och försäljning.

Efter det jobbade jag i olika branscher bland annat som inköpsansvarig, annonssäljare, försäljnings- och marknadschef samt att jag arbetat som konsult och utbildat i service och kundbemötande.

Jag har alltid tyckt om att arbeta med människor och varit intresserad av bemötanden och beteenden och 1991 startade jag mitt första egna företag.  Jag hade nämligen kommit i kontakt med en man som heter Meridith Belbin, och som utvecklade testinstrument för utveckling av team. Verktyget mäter bland annat individens sätt att bidra, samverka och relatera till ett team. Syftet med verktyget var att förstå hur man kan värdesätta olika beteenden i ett team och hur man med den vetskapen kan optimera lagarbetet och förutspå prestationer.

1991 köpte jag rättigheten till systemet för Sverige och senare även rättigheten för Malta. Idag säljer vi verktyget till  konsulter i Sverige och på Malta.

1997 hittade vi ett annat intressant koncept, som handlar om rädsla att ta kontakt med andra människor i syfte att sälja, så kallade säljhinder. Att ha säljhinder kan vara förödande för företag och för säljare. Om du t.ex har för mycket av de här hindren så minskas förmågan att lyssna och ta hand om kunden, och det är inte direkt säljfrämjande.  Det är ofta rädslan för att vara säljare samt säljhinder som stoppar många bra idéer och entreprenörer för att utvecklas och lyckas.

År 2000 började vi sälja det nya systemet som heter, Säljhinder, Sales Call Reluctance,  i Sverige. Systemet mäter Inhibited Social Contact Initiation Syndrome, dvs rädsla för att ta kontakt. Vi har rättigheterna i Europa, och har även börjat köra i Ryssland. Säljhindren är olika i olika länder och kulturer. I Sverige är det största hindret att vi vill inte använda våra vänner och bekanta, dvs våra nätverk för att göra affärer. Ett hinder som vi inte alls ser lika starkt i andra länder.

Hur kommer man tillrätta med säljhinder?
Att åtgärda hindren bygger på KBT, kognitiv beteende terapi, för man måste ändra hur man tänker. Allt detta är inbyggt i våra verktyg.

I korthet handlar det om att få människor i team och människor med många kontakter i sitt arbete att fungera och må bättre. Det är sällan fel människa det handlar om utan rätt människa på fel plats. Jobb förändras och det kan hända att man behöver hitta ett nytt ställe till just den här människan.

Hur ser er typiska kund ut?
Vi har jobbat med både singel företagare och stora företag med över 50 anställda. Generellt så är slutkunden stora företag. Systemen är exklusiva och trots allt måste företagen ha råd att betala.  I Sverige jobbar vi främst mot konsulter och organisationskonsulter och ute i Europa jobbar vi främst mot slutkund.

Hur ser framtiden ut för företaget?
Har idag två anställda i Malta och partners i Sverige, Irland, Ryssland och Finland. Våra långsiktiga utvecklingsplaner är att vi ska ha minst 27 partners ute i Europa.

Vilket tips vill du ge till företagare i alla storlekar?
Det finns många olika säljhinder som man kan vara drabbad av som hindrar en att utvecklas som säljare och företagare.  Alla företag behöver ta nya kontakter, för utan dem blir det svårt att fylla på kundbasen.

Om man vill förstå och förbättra sina prestationer inom det här området kan man läsa en bok som heter: ”Boken om säljhinder”,  The psychology of Sales Call Reluctance, undertitel.

Boken  är skriven av två forskare Shannon Goodson och George W Dudley i USA och finns att köpa på nätet och den svenska versionen är utgivet på vårt eget förlag.

 

Företagsfakta

Confident Approach erbjuder företag utbildning och verktyg för bedömning och val  i rekryteringsprocesser, samt för ökad säljproduktivitet, med fokus på att förbättra säljarnas förmåga att ta säljkontakter. Företaget har på ett framgångsrikt sätt kombinerat vetenskap och sund psykologi i utvecklandet av sina verktyg och utbildningar.

Belbin Säljer tester och licensiering i verktyg för utveckling av grupper, i BelBins Team Skills®,  och verktyg för utvecklande av säljprestationer, Licensiering i Sales Call Reluctance® och Säljstilar, SSPA®, med fokus på att komma förbi eventuella säljhinder som medarbetare kan lida av.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.