Hon stickade till sig en webbutik

Av Nina Jansdotter

MargareteMargarete Loewinski Nudel är journalist i grunden men har alltid handarbetat. För henne är det avkoppling att skapa med sina händer. Hon gjort det mesta från surdegsbakning, via quiltade täcken och brodyr men alltid kommit tillbaka till stickningen.
– Alla mina vänner har överösts med mina stickade alster för hur mycket kan man använda själv?

På hennes födelsedag för tre år sedan hade Margarete precis stickat färdigt ett par vantar som legat halvklara länge. Folk kom och firade och en kompis såg de fina vantarna och tyckte att hon absolut måste gå vidare med den talangen.  I dag stickar hon delvis själv, skapar egna modeller och tar in hjälp av andra för att hon inte riktigt hinner med all stickning själv längre på grund av den stora efterfrågan på produkterna genom webbutiken hon satt upp.
–  Nu i våras surfade jag runt på nätet och hittade ett par vackra örhängen som jag gillade och fick bara idén om att kanske bredda min verksamhet med smycken eftersom sommaren inte är en sådan bra tid för stickat direkt. Sagt och gjort, det blev en hit direkt och smyckessektorn har vuxit och jag tänker ständigt på i vilken riktning jag mer ska utveckla min verksamhet.

Webbutiken ”By Margarete Nudel”  är alltså nu inte längre bara stickat utan är en butik med läckra accessoarer och tillbehör för tjejer och kvinnor.
– Det är viktigt för mig att bara ta in det jag själv tycker är snyggt och kan stå för. I de fall jag prövat annat visar det sig på en gång. Då säljer det inte. Jag prövar mig fram med små upplagor av allt möjligt jag gillar och undviker att ta så stora ekonomiska risker i början, säger Margarete.

Från början gick all försäljning via en gillasida på Facebook
Webbutien startade hon som en kanal för försäljning, från början gick allt enbart via en företagssida på Facebook.
– Webbutiken är ett smidigt verktyg och ger mig säker betalning, jag behöver inte lägga tid på att skriva ut fakturor med mera, utan kan ägna mig åt inköp, marknadsföring och försäljning.

Margaretes största utmaning just nu är hur hon ska kunna växa och få fler att hitta fram till hennes shop. Samt få tiden att räcka till för inköp, packning, sociala medier, administration med mera.
– Det största misstaget jag gjort är att jag inte vågade satsa på det jag brinner för tidigare i livet. Mitt företagande ger min en oerhörd energi, glädje och livslust. Jag har mycket personlig kontakt med många kunder, får mängder av positiv respons och det gör mig glad! Ska man samarbeta med någon gäller det att hitta någon/några som man har förtroende för och vet var man har, säger Margarete med eftertryck i rösten.

Hon är en stor fan av sociala medier
Hon är en stor fan av sociala medier och använder dem hela tiden. Utan dem hade Margarete aldrig kunnat utveckla sitt företagande till där hon befinner sig idag. Tankar på att öppna en ”fysisk” butik har hon lagt på hyllan – nätet gör att så många fler kan hitta fram till henne än om hon bara fanns i en lokal.
– Jag bloggar, facebookar, är på Instagram, har en You-tube kanal och ett har ett VIP brev. Jag kommer även börja twittra under hösten och kommer det fler kanaler så kommer jag säkert hoppa på även där. Nätet är framtiden för företagare, säger Margarete entusiastiskt.

Fördelarna med sociala medier är enligt henne att man når så många fler än om man har en affär i traditionell bemärkelse men det gäller att hitta en balans och hitta rätt tillfällen.
– Privatpersoner sitter sällan vid Facebook under vanlig arbetstid vilket innebär att mina arbetstider inte är vanliga – oftast mest intensivt på kvällarna, ja och då är det då jag finns där.

Om man inte vågar så kan man inte vinna! Barnen är stora nu och Margarete behövde en förändring och nytändning i livet, det var antingen att byta man eller byta jobb menar hon och hon valde det första alternativet.
– Maken har jag kvar och han är min störste supporter och backar upp mig hela tiden. Jag bollar idéer med honom men oftast kör jag efter eget huvud. Jag är dessutom uppvuxen i en företagarfamilj så steget att starta eget kändes egentligen inte så stort.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

En reaktion till “Hon stickade till sig en webbutik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.