Hur når man kunder och vårdar relationerna via nätet?

Hur når man kunder och vårdar relationerna via nätet?

Den frågan brottades jag med när jag sadlade om från att driva lokal coachagentur till att leva som digital nomad.

Jag lärde mig att kunder når jag genom det sociala media där kunderna är. Mina kunder är privatpersoner och småföretagare och facebook är ett ypperligt ställe att finnas på. Även Linkedin genererar en del affärer.

Jag måste vara aktiv och interagera med potentiella kunder. Olika sociala media har olika kulturer och det tog ett tag att förstå kulturen, hitta bästa sätt att uttrycka sig på, samla vänner och förstå hur man ska interagera  Det är lite som att bosätta sig i en annan stad eller ett annat land och starta om från början för att bygga nätverk.

Lyckligtvis finns det mycket hjälp på vägen i form av e-kurser och stöd för att komma igång med sociala media. Jag har iakttagit hur de riktigt duktiga i på facebook gör och lärt mig av dom. Linkedin lärde jag mig genom Lewis Howes e-kurs.

När jag hade börjat bygga mitt nätverk och knäckt koden för hur jag ville kommunicera och interagera med potentiella kunder då kom nästa steg: starta en blogg med tillhörande e-postlista. Tricket att konvertera följare till kunder är genom e-postlistan. Att byta gratiserbjudande mot potentiella kunders e-postadress har varit ett suveränt sätt att få fler kunder. När jag har möjlighet att få skicka mejl till potentiella kunders inkorg kan jag bygga relationer och vårda storskaligt.

Sist men inte minst behöver relationerna vårdas irl också. Webinarier är halvvägs irl och ett mycket bra sätt att vårda relationer. Absolut bäst är att ses irl. Ordna träffar, föreläsningar och möjligheter att träffas! I januari hade jag MeetUps i Umeå , Stockholm och Malmö där det kom över 50 personer på varje träff. Mycket lyckat! Rekommenderas varmt.

För att sammanfatta:

Jag når kunder genom sociala media och e-postlistor. Kundrelationen vårdas genom att skicka e-post direkt till deras inkorg och genom att skapa irl möten. Allt handlar om att leverera värdefullt innehåll (skrivet, video eller ljudfiler) som din kundgrupp är intresserad av.

Anna Åberg

annaaberg.se

Anna Åberg

Har varit företagare sedan 1986. Lever som Digital Nomad, just nu på Malta. Min ambition är att inspirera fler till att leva sina drömliv. Idag säljer jag e-kurser i hur man digitaliserar sin affärsmodell.

Anna Åberg has 8 posts and counting. See all posts by Anna Åberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.