Incitamentmedia kan leda till hållbara likes

Av: Malin Hankin

RasmusUnder senare år har helt nya sätt att marknadsföra sig på vuxit fram. De traditionella kanalerna får maka på sig allt mer och i snabbare takt. Eftersom marknaden tack vare sociala media blivit både mer medveten och mer sammansvetsad blir det allt viktigare att satsa på strategier för att få människor att gilla det man gör och att skapa buzz. Många företag har insett detta och erbjuder sina kunder hjälp med att skapa likes. Rasmus Biasi, grundare av Brandbuzzie och skapare av incitamentmedia, ställer sig tveksam till värdet på den sortens oorganiska likes.

– Att få människor att verkligen gilla något är en lång process, säger Rasmus Biasi från Brandbuzzie. Många glömmer i jakten på likes bort att dessa måste förtjänas för att hålla i längden. Han menar att faktorer som tidigare var viktiga konkurrensfördelar – t.ex. pålitlighet, kvalitet och bra service – numera är förutsättningar. Och att företag idag måste sätta sig in i och verkligen förstå vad deras kunder attraheras av för att kunna skapa ett hållbart intresse kring varumärket, produkten eller tjänsten.

– Företagen måste förstå att rollerna har blivit ombytta. Nu kan ett litet inlägg som inte bemöts och hanteras på rätt sätt få förödande konsekvenser för företaget och varumärket, varnar Rasmus. Ifall ett företag till exempel brister i sin kundservice blir det med stor sannolikhet en diskussion kring detta som snabbt sprids inom målgruppen. Konsumenter litar på andra konsumenter. Mun-till-mun-marknadsföring är den äldsta och ärligaste formen av reklam och sociala media har gett detta fenomen helt nya förutsättningar.

Att likes föder likes har blivit en vedertagen sanning som i många fall har lett till en jakt på likes som inte har något hållbart värde. Strategier som erbjuder människor något i utbyte mot ett klick på gillaknappen kanske kammar hem stora kvantiteter likes på kort tid, men eftersom dessa inte har något samband med företagets värderingar eller andra hållbara faktorer kan de försvinna lika fort igen. – Att muta sig till vänner är sällan en bra idé och något vi lär oss redan som barn, menar Rasmus och berättar om hur han en dag bjöd hela skolklassen på godis i ett försök att skaffa vänner. Långsiktighet var väl inte min starkaste sida då, konstaterar han med ett leende.

Vad är incitamentmedia?
De flesta företag brottas med frågan hur de kan få nöjda kunder och andra intressenter att rekommendera dem och sprida deras budskap vidare. Ett sätt är att skapa en buzz. En inledande startavgift ger tillgång till ett enkelt verktyg där man anger vad människor som buzzar ska få i gengäld. Besökaren får möjlighet att dela detta via sociala media så att kampanjen sprids. Som tack för att man hjälper företaget i fråga att dra ner på sina marknadsföringskostnader erbjuds man en rabatt, gratisgåva eller något annat. Att kolla om det går att buzza om något tror Rasmus kommer att bli en vanlig företeelse. – Om du till exempel sprider information om en restaurang kanske du får en fri måltid per ett visst antal genererade lunchgäster. Man ger en belöning till dem som hjälper en helt enkelt

Dessutom innebär incitamentmedia möjligheter till spännande samarbeten mellan företag, till exempel mellan en redovisningsbyrå och en frisersalong. Kampanjen skulle då kunna se ut så här: Trött på att slita ditt hår för att siffrorna inte stämmer? Dela vår kampanj, ta emot vår information och få rabatt på klippning på X frisersalong.
– Om du väljer att dela får du alltså inte bara information om kampanjskaparen utan om ytterligare ett företag – som du dessutom får en belöning av. Det blir ett fräscht, kul och säkerligen mycket framgångsrikt inslag i marknadsplaneringen. Det unika med den här metoden är att allt baseras på egna val, menar Rasmus. Var och en bestämmer själv ifall han eller hon vill ta emot och sprida informationen eller inte. Än så länge är incitamentmedia inte någon välkänd marknadsföringsmetod, men Rasmus är säker på att det kommer att hända väldigt mycket på det här området framöver.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.