Key Solutions satsar på medarbetarnas framgång

Av Mihaela Olsson

Tomas LydahlI en intervju som Nina Jansdotter gör med Key Solutions VD Tomas Lydahl, redogör han för vilken typ av ledarskap företaget bedriver. Key Solutions har nyligen utsetts till Europas femte bästa arbetsplats, samtidigt som företaget tidigare har fått utmärkelsen som Sveriges tredje bästa arbetsplats. Enligt Tomas Lydahl bygger ett framgångsrikt ledarskap på följande nyckelfaktorer:

1. Satsa på medarbetarnas framgång. Ju mer framgångsrika vi kan få medarbetarna att bli, desto mer framgångsrika företag får vi. Ett viktigt steg mot rätt håll utgörs därmed av ett medvetet arbete med att skifta fokus från produkt och försäljning till medarbetaren och dennes ansvar på arbetsplatsen. Alla har ett ansvar på jobbet, som vi skall ta hand om, för att kunna ge service till kunderna på bästa sättet, säger Tomas Lydahl.

2. Ersätt etiketten ”anställda” med benämningen ”medarbetare”. Tomas Lydahl är noga med att poängtera att Key Solutions inte gillar att kalla sina medarbetare för anställda. ”Dem som vi arbetar med” är snarare den beteckning som företaget och dess ledning föredrar.

3. Förstå och ta pulsen på företaget genom samtal med var och en av medarbetarna. När Tomas Lydahl tillträdde som VD för Key Solutions var det första som han gjorde att intervjua var och en av medarbetarna. Dessa individuella intervjuer syftade till att få konkret information om verksamhetens starka sidor och utvecklingsområden, om medarbetarnas drivkrafter och inte minst om hur fortsatt verksamhetsutveckling kunde främjas. Lika viktigt var för Tomas Lydahl att ta reda på vilka förväntningar medarbetarna hade på en VD och i förlängningen att ta pulsen på företaget. Feedbacken från medarbetarna blev av en positiv art: ”Detta är det bästa som hänt mig”, ”Jag har aldrig mått som bra som jag gör här”, med mera.

4. Sätt ett likhetstecken mellan säljare och hjälpare. Säljaryrket är ett tufft jobb och de som väljer denna bransch är oftast kvar inom den bara för en kort period. Tomas Lydahl propagerar varmt för en syn på detta yrke som att vara ute och hjälpa människor. Om säljaren istället för att lägga fokus på att sälja produkter och tjäna pengar väljer att definiera sitt yrke som ett kreativt sätt att lösa problem och utmaningar för kunderna blir resultatet endast positivt, menar Tomas Lydahl. Undvikandet av ett tankesätt baserat enbart på ”att uppfylla en viss kvot” leder till minskad press och stress, samtidigt som försäljningen kommer av sig själv.

5. Utbilda säljarna i rätt attityd. Säljaryrket handlar inte om att kränga någonting, utan dess högsta prioritet är att hjälpa kunderna. Varje dag tränar vi på att utbilda säljarna i rätt attityd, på metoder som får kunderna att inse att vi är här för att hjälpa dem och på hur vi skapar relationer med dessa kunder, understryker Tomas Lydahl.

6. Skapa den bästa människan i varje medarbetare. Utgångspunkten i Tomas Lydahls dagliga arbete är att skapa nyfikenhet hos medarbetarna om att de kan uppnå allt i livet. ”Jag vet allt nu, det räcker!” godtas inte på Key Solutions, utan här uppmuntras medarbetarna till kontinuerlig personlig utveckling och till att bli sitt bästa jag. Om var och en av medarbetarna siktar mot att blomma ut på bästa sätt blir vi mer framgångsrika, säljer bättre, mår bättre och framför allt skapar många lyckliga moment på jobbet, säger Tomas Lydahl.

7. Se på förbättringsprocessen som en levande process. Ju mer du utvecklar dina medarbetare, desto bättre producerar de och desto framgångsrikare blir de företag de jobbar för. Många är rädda för att ändra på saker som fungerar, men vi kan aldrig stanna, utveckling är en levande process, framhäver Tomas Lydahl. Därför blir det en nödvändighet att dagligen, veckovis och månadsvis jobba med att finslipa förbättringsarbetet: Vad har fungerat bra? Vad hade kunnat bli bättre? Vad skall vi fokusera på nästa vecka och nästa månad? Medarbetare och kunder skall hela tiden sikta på 100 % nöjdhet och inte acceptera mindre.

8. Sikta högt! Varför nöja sig med det som finns? Det finns ingen trygghet i trygghetszonen, där händer ingenting. Tryggheten finns när du växer, när du utvecklas, och den hittar du när du går utanför trygghetszonen, avslutar Tomas Lydahl, VD för Key Solutions.

 

Lyssna på hela intervjun här:
http://www.blogtalkradio.com/megasocial/2013/07/31/key-solutions-vd-pratar-ledarskap

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.