Konsten att fånga journalisters intresse

Av Annika Wihlborg

PR kan vara en mycket effektiv marknadsföringskanal, för företag som lyckas och bemästrar konsten att fånga journalisternas intresse och öka sin synlighet i media. Vi lät PR-experten Marie Hagberg på Hjälp en journalist dela med sig av sina främsta framgångsfaktorer och tips till företag som vill öka sin synlighet i media.

Marie HagbergEn avgörande förutsättning för att lyckas med företagets PR-satsning och få synas i media är att förstå hur journalister tänker. För att fånga journalisters intresse behöver ni kunna förmedla någon form av nyhetsvärde, något som sticker ut och får journalisten att höja på ögonbrynen. När du hör av dig till en journalist kommer han eller hon fundera på om det du har att säga är tillräckligt intressant för att intressera tidningens målgrupp.

– Många företag vill förstås gärna passa på att göra reklam för sin verksamhet när de blir intervjuade av en journalist. Tänk på att journalistens agenda ofta skiljer sig från din. Journalisten är i första hand ute efter att förse sina läsare med intressant information, tips, inspiration och nyheter, inte att berätta om era affärsområden eller kompetenta medarbetare, säger Marie Hagberg.

Tveka inte att ta kontakt med journalister
När journalisten väl hör av sig, kasta allt annat åt sidan och gör allt för att hjälpa till. Direkt. Det duger inte att återkomma tre timmar senare, då kan det vara för sent.I journalistens värld ska allt helst vara klart igår. Eller förrgår. För att hitta inspirationen till idéer som kan intressera journalister är det smart att konsumera så mycket media du hinner, då får du en känsla för vilka nyheter och artikelidéer som fungerar.

– Du behöver absolut inte vara rädd för att ta kontakt med en journalist, de behöver trots allt innehåll till sina tidningar, radio- och tv-program. Om du lyckas fånga journalistens intresse och blir intervjuad gäller det att säga det viktigaste först, vara lyhörd för journalistens frågor och ge henne eller honom tillgång till riktigt bra citat. Se till att ha en högupplöst pressbild tillgänglig på dig själv eller andra på företaget som uttalar sig i media, räkna med att tidningarna så gott som alltid behöver en bild, säger Marie Hagberg.

Ställ aldrig krav på motprestationer
Om du får möjlighet att korrekturläsa artikeln bör du inte vara alltför petig och vilja ändra på vartenda ord, det tyder på osäkerhet från din sida. Nöj dig istället med att rätta eventuella faktafel och ge journalisten utrymme att uttrycka sig på sitt sätt. Kom också ihåg att du aldrig kan ställa krav på en journalist och exempelvis kräva att han eller hon skriver om en specifik nyhet. Det är alltid journalisten eller redaktionschefen som står för urvalet. 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.