Konsten att låta kravprofilen och jobbannonsen komplettera varandra

Av Annika Wihlborg

Kravprofilen och jobbannonsen bildar en enhet som kompletterar varandra och både ska ge en realistisk bild av den utlysta tjänsten och marknadsföra er som arbetsgivare. Jenny Vigren, ansvarig och rekryterare på rekryteringsföretaget Roi:recruit, delar med sig av tips för en grundlig och strukturerad kravprofil och en säljande och lagom lång jobbannons.

JennyVigren– Jobbannonsen baseras på kravprofilen, vilket innebär att arbetsgivare som slarvar med kravprofilen ofta har ett bristfälligt underlag när det är dags att formulera annonsen. Dessa två dokument hör visserligen ihop, men det är viktigt att ha en distinkt gräns mellan dem. Kravprofilen är ett internt dokument som på ett specifikt och minutiöst sätt listar alla de egenskaper, färdigheter och kompetenser ni söker, medan jobbannonsen även ska marknadsföra och informera om er som arbetsgivare, säger Jenny Vigren.

En gedigen och utförlig kravprofil utgör grunden till en välformulerad jobbannons som i sin tur attraherar rätt sorts kompetens. Ett vanligt misstag är att utgå från en gammal kravprofil och annons när man ska tillsätta en ny tjänst. Detta tänk är felaktigt eftersom nya tider innebär nya förutsättningar att utgå ifrån. Varje tjänst är unik, avsätt därför ordentligt med tid på grundarbetet, det spar tid senare i rekryteringsprocessen då det är dags att sålla bland kandidaterna. Låt gärna flera medarbetare och chefer som ska arbeta tillsammans med den nyrekryterade vara med och formulera kravprofilen.

Var tydlig med vilka kvalifikationer som krävs
– När kravprofilen känns komplett är det dags att skriva jobbannonsen. Var specifik och tydlig med vilken typ av profil ni söker, kandidaten ska få en överblick över vilken typ av företag ni är, vilket sorts jobb som utannonseras, vad som krävs för att överensstämma med profilen och vilka kvalifikationer som är meriterande för tjänsten. Less is more när ni skriver annonstexten, tänk på att inte bli för långrandig och skriva för långa texter, säger Jenny Vigren.

Hon menar att många arbetsgivare tar upp en alltför stor del av annonsytan med en detaljerad och ofta relativt formell beskrivning av sin egen verksamhet, med fakta som sällan är särskilt relevant för kandidaten. Skriv en kortfattad och säljande presentation av företaget och infoga länken till er hemsida för den som är intresserade av mer detaljerad information. Fokusera istället merparten av annonsutrymmet på att beskriva den lediga tjänsten och att framhäva de långsiktiga karriärmöjligheter ni kan erbjuda.

Marknadsför karriärmöjligheter i jobbannonsen
Rörligheten på arbetsmarknaden har tilltagit på senare år, vilket innebär att de flesta kandidater planerar sin karriär i flera steg. Att framhäva karriärmöjligheter och möjliga karriärvägar har därför blivit ett allt viktigare inslag i jobbannonserna. Det ska vara smidigt att överblicka vilka egenskaper, färdigheter och kompetenser som är ett krav för att få tjänsten och vilka som kan kategoriseras som meritgivande kvalifikationer.
– Säkerställ att kravprofilen finns med under hela rekryteringsprocessen. I samband med urvalet av kandidater fungerar den ofta som ett användbart verktyg som hjälper er att stämma av kravprofilen med kandidaternas profil, vilket förebygger att den/de sin ansvarar för rekryteringen förlitar sig alltför mycket på sin magkänsla. Här gör kravprofilen verkligen nytta, inte minst när man i slutänden står och väger mellan två kandidater, säger Jenny Vigren.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.