Kunskap för alla

Av Christina Hultman   

Eva Rosengren jobbar för Lära för Livet, som förmedlar föreläsare över hela Sverige. I deras stora skara hittar man nästan alla – från den mest folkkäre kändis till forskare och experter inom smala specialområden. Gemensamt är att alla är talare som är duktiga på att förmedla ett budskap till sin publik, oavsett om de kör sin egen grej eller föreläsningen är specialkomponerad till det unika företaget eller eventet.

Eva RosengrenHur ska man gå till väga om man vill anlita en föreläsare till sitt företag, till exempel inför en förändring? Det är ju inte helt lätt att välja när ni har över 800 talare att erbjuda.
– För att få ut mesta möjliga bör man förbereda sig och tänka igenom syftet med föreläsningen. Vi vill inte bara göra en punktinsats, utan utbilda för förändring och förbättring, berättar Eva.

Lära för Livet kan även hjälpa till med vägledning och rekommendera talare utifrån syftet och företagets behov. Så till att börja med bör man ställa sig frågan vad som är syftet med att bjuda in föreläsaren. Det gäller oavsett om det är en kändis eller någon expert man väljer att anlita. Man kan utgå från frågor som: Vad vill vi ha hjälp med? Var befinner vi oss nu? Vad är det som inte fungerar? Ofta tror man att man vet internt vilket problemet är, men det är inte alltid man ser helheten.
– En extern föreläsare kommer in med fräscha ögon och har därför lättare att se var skon klämmer, förklarar Eva.

Föreläsningens syfte kan till exempel vara att inspirera eller att initiera ett utvecklingsarbete. Utifrån syftet formuleras vilket budskapet ska vara. Föreläsarna har också ofta stor förmåga att förmedla budskapet på ett underhållande sätt, så att föreläsningen både blir intressant och rolig.

Men hur är det, skulle man kunna be Jonas Gardell till exempel, att komma och prata och framföra ett budskap riktat till den egna rekryteringsfirman?
– Nja, kändisar gör ju oftast sin grej. Då är det bättre att man skräddarsyr ett framförande med en professionell talare, hellre än att välja en kändis – även om Jonas är en fantastiskt bra föreläsare, menar Eva.

Hög igenkänningsfaktor
När föreläsaren väl är vald bokar man in ett möte där företaget får ge bakgrunden, berätta vilka åhörarna är och annat som talaren behöver känna till för att kunna anpassa föreläsningen. Det räcker ofta med en timmes samtal.
– En fördel med externa föreläsare är att de har lättare för att tala klartext. Hen kan vara mer ifrågasättande och slå åt alla håll, eftersom det inte uppfattas så personligt utan mer allmänt, berättar Eva. 

Därför har också den som kommer utifrån lättare för att skapa igenkänning, så att åhörarna kan få känna att de har ”rätt”. Det gör också att budskapet lättare går fram. Jämfört med en intern chef har föreläsaren ett utifrånperspektiv och är professionell på ett annat plan, vilket gör att man lyssnar bättre.

Sedan är det också viktigt med uppföljning, fortsätter Eva. Och att man avsätter tid för detta. Lära för Livet erbjuder arbetsmaterial för uppföljning som brukar uppskattas. Men problemet är ofta tiden, att beställaren upplever att de inte har tid med en ordentlig uppföljning.
– När man anlitar en föreläsare bör man tänka på att det inte bara är en investering i pengar, utan att man även kan behöva investera i tid, poängterar Eva.

Skräddarsydda föredrag
Eva berättar vidare att de även har föreläsare som erbjuder sig att komma tillbaka och hjälpa till med uppföljningen, som konsulter. Särskilt när det handlar om att förändra beteenden eller attityder, som kan ta lång tid och där föreläsningen bara är själva startskottet, är uppföljningen betydelsefull.

En riktigt bra föreläsning kan ju verkligen sätta igång processer i människor. Då är det viktigt att fånga upp denna energi och inte låta den rinna ut i sanden. Annars är risken att åhörarna i stället känner sig frustrerade och blir uppgivna över att inget förändras i grunden.
– Det är också avgörande vilka som lyssnar. Det bästa är om alla är med och hör samma talare och inte bara en person eller en mindre grupp. En ensam eller ett fåtal personer kan inte göra lika stor skillnad som om alla har varit med och fått höra samma budskap, förtydligar Eva.

Hon berättar också att hon som affärsutvecklare hos Lära för Livet även tar fram helt nya föreläsningar, utifrån behov som hon upptäcker när hon är ute och träffar företagare och andra kontakter. Det handlar även om att hitta nya idéer som kan komma att efterfrågas framöver. Utifrån ett föreläsningskoncept anlitas sedan en lämplig föreläsare.

Håller du även egna föreläsningar?
– Nej, jag har inte provat på det, men det börjar kanske bli dags, säger Eva och ler.

Som gammal journalist har Eva en bred erfarenhetsbas och ett stort kontaktnät. Hon har bland annat jobbat för SVT:s Rapport och från olika delar av världen via utrikesdepartementet. Så hennes bredd kommer väl till pass hos Lära för Livet. Med över 800 talare, och minst lika många ämnen, är Lära för Livet en verklig kunskapsbank, där Eva ser till att all kunskap som kan tänkas efterfrågas finns att tillgå.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *