LinkedIn som kostnadsfri rekryteringskanal

Av Mihaela Olsson

Här berättar Linus Zackrisson, som är karriärrådgivare på MinKarriär hur företag kan tjäna pengar genom att bli bättre på att använda LinkedIn.

LinusTraditionellt sett har rekrytering av adekvat personal skett antingen genom att anlita professionell hjälp från ett rekryteringsföretag eller genom att annonsera ut tjänster i tidningar. Arbetsgivare skulle dock kunna undvika både stora kostnader och rejält administrativt arbete om de istället valde att använda LinkedIn som rekryteringskanal. För en rekryteringsprocess som ett rekryteringsföretag ansvarar för är tumregeln att den kostar tre månadslöner.

På LinkedIn finns det både gratiskonton och ett antal betalversioner. I gratisversionen kan arbetsgivare gå till Avancerad personsök och själva söka upp de kandidater som de tycker är intressanta för tjänsten. Sökandet kan göras utifrån ett urval av väl valda kriterier. Arbetsgivare kan exempelvis söka på personer med en viss utbildning, med en viss erfarenhet, med en viss titel, i ett visst geografiskt område, och på nyckelord.

– Du kan söka väldigt finmaskigt så att du verkligen hittar rätt personer, säger Linus Zackrisson. På LinkedIn finns det nu en och en halv miljon svenska användarkonton och det är mest tjänstemän. Och i den kategorin så är det stor sannolikhet att du kommer hitta rätt person. För varför skall du sätta ut en annons, när bara tidningsannonsen kostar både 50 och 100 000 kronor och då får du dessutom en massa administration, när du istället kan handplocka personer som du specialdesignat på LinkedIn, undrar Linus Zackrisson.

Från databaser och annonser till selektion av kandidater direkt på LinkedIn
Det är fortfarande inte så vanligt att företag söker sina kandidater via LinkedIn. Anledningen till att detta ännu inte görs i den utsträckning det skulle behövas stavas okunskap, det vill säga att företag saknar information om hur LinkedIn kan användas i rekryteringsprocesser.
– Förut letade man i databaser och man satte ut annonser, men nu går man in på LinkedIn och handplockar de personer man behöver. Det är vad rekryteringsföretagen gör och det skulle vanliga företag också kunna göra, men många företag har inte förstått hur man kan arbeta med LinkedIn så därför görs inte så mycket, tillägger Linus Zackrisson.

En tidssparande elektronisk process
Det är genomgången av sökresultaten man får och urvalsprocessen som är tidsmässigt krävande och förutsätter kunskap, själva sökandet i sig tar endast tio sekunder.
– Det kan ta lite tid, men om du å andra sidan skulle sitta och formulera en annons så tar det också tid. Och skulle du sitta och svara i telefon på alla som ringer in och frågar om tjänsten ifall du har en annons ute eller om du ska sitta och läsa igenom en massa ansökningar så tar det också tid, så jag skulle tro att man sparar man på det tidsmässigt också, fortsätter Linus Zackrisson.

 Vissa fördelar med betalversionen på LinkedIn
Betalversionen på LinkedIn tillåter arbetsgivare att göra ett finare sökande samt ger tillgång till flera parametrar att utgå från i sökandet. Dessutom erbjuder LinkedIn administrativt stöd i och med att arbetsgivare kan sortera sina kandidater i olika mappar.
– Lite mer funktionalitet och lite mer mervärde får man, menar Linus Zackrisson.

Framtida tendenser i rekryteringsbranschen
Användandet av LinkedIn som rekryteringskanal kommer framför allt att gälla tjänstemannajobben. Den roll som rekryteringsföretagen kommer att ha i framtiden är mer av en assisterande karaktär – kontakta och intervjua de kandidater som diverse arbetsgivare skickar till rekryteringsföretagen. Det som arbetsgivarna har att vinna på med det här upplägget är dels en mer objektiv bedömning av kandidaterna, dels en påtaglig tidsbesparing.
– Sedan så tror jag också att man fortfarande kan anlita rekryteringsföretag, men då i ett annat syfte. För idag när du går till ett rekryteringsföretag så får du en komplett rekrytering, men vad man förmodligen kommer att kunna göra är att som arbetsgivare leta upp 10 – 15 intressanta kandidater och sedan så går man med några av de där kandidaterna till rekryteringsföretagen och ber dem att kontakta och intervjua dem, påpekar Linus Zackrisson.

Andra användningsområden för LinkedIn

1. Rekrytering
Främsta användningsområdet för ett företag på LinkedIn är rekrytering. Företagen letar upp sina kandidater genom avancerad personsök. Företag kan också ha en LinkedIn – sida, där företagens representanter gör statusuppdateringar och lägger upp annonser och information där.

2. Employer branding
Employer branding handlar om en arbetsgivares varumärke gentemot potentiella, nuvarande och tidigare anställda. Medarbetare berättar om företagets verksamhet på LinkedIn, vilket resulterar i att företaget får följare. Företagets LinkedIn – sida blir då en kommunikationskanal som kan fungera som både marknadsföring och employer branding. 

3. Kontakt – och nätverksverktyg
LinkedIn används för att hålla kontakt med leverantörer, kunder och övriga intressenter i bolaget.

4. Informationsyta via ämnesstyrda grupper
LinkedIn används också för att starta och delta i grupper. Globalt finns det över en och en halv miljon grupper. I Sverige finns det 6000 grupper. Dessa grupper är ofta ämnesstyrda: HR, inköp, projektledning, osv. Genom att delta i dessa grupper får medlemmarna inbjudningar till mässor och seminarier, svar på de frågor som de har och inte minst kompetensutveckling. Fördelarna för de företag som vill initiera och driva en grupp på LinkedIn kan vara många. Det kan exempelvis handla om både marknadsföring och alumni verksamhet.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.