LinkedIn – viktig rekryteringskanal för företag

Av Annika Wihlborg
Foto Eva Kronfält

LinusLinkedin håller sakta men säkert på att axla rollen som företagens viktigaste rekryteringskanal. Numera har Linkedin drygt en miljon svenska användare, vilket gör det till ett högintressant forum för att hitta intressanta kandidater. Möjligheten för HR-avdelningar att själva göra avancerade sökningar bland ett stort antal kandidater kan revolutionera rekryteringsmarknaden och resulterar i att rekryteringsföretag tvingas hitta andra konkurrensfördelar för att kunna konkurrera på sikt. Linkedin startades 2002 och förde till en början en relativt tynande tillvaro. När Facebook startades 2007 fick även Linkedin en rejäl skjuts med ett ökat antal medlemmar. De senaste åren har Linkedin växt snabbt i Sverige, för fem år sedan hade nätverket drygt 100 000 medlemmar i Sverige. I dag är drygt en miljon svenskar registrerade på Linkedin, en volym som gör Linkedin intressant som ”sökmotor” när företag söker nya medarbetare.

Avancerade sökningar vaskar fram rätt kandidater
Tidigare var en omfattande kandidatbas en av rekryteringsföretagens främsta konkurrensfördelar. I dag har alla arbetsgivare tillgång till en lika omfattande databas med samma möjligheter att göra detaljerade sökningar via Linkedin. Det innebär i sin tur att allt fler arbetsgivare kommer att hantera merparten av sin rekrytering på egen hand, vilket medför att många rekryteringsföretag förmodligen kommer att försvinna från marknaden de kommande åren.
– Vi kommer att få se en naturlig utrensningsprocess som i mångt och mycket påminner om den som skett i affärsresebyråbranschen när en ökande andel företag valde att boka sina egna affärsresor, säger Linus Zackrisson, Linkedinexpert på Min Karriär.

Linus Zackrisson ser redan nu att många arbetsgivare hanterar sin egen rekrytering genom att lägga upp en annons på sin Linkedinsida eller handplocka intressanta kandidater med hjälp av Linkedins funktion för avancerat personsök. Sökfunktionen gör att arbetsgivare kan hitta precis rätt kandidater på relativt kort tid. Ett företag som exempelvis söker en controller som har minst tio års arbetslivserfarenhet, har en bakgrund i fastighetsbranschen, är mellan 35 och 45 och bor i Stockholm hittar med stor sannolikhet flera intressanta kandidater som de kan ta direktkontakt med.

Ta vara på möjligheten att bygga upp en företagssida
En nyhet som öppnar upp intressanta möjligheter för arbetsgivaren är möjligheten att öppna en Linkedinsida för företaget, enligt samma princip som ”Gillasidorna” på Facebook. Eftersom möjligheten att starta företagssidor är relativt ny har många företag inte aktiverat sig så mycket än. Somliga företag har dock kommit långt med sin Linkedinnärvaro.
– Ett sådant exempel är Ikea, som har 60 000 följare på sin svenska Linkedinsida. Det ger dem tillgång till ett attraktivt skyltfönster, där de kan utannonsera lediga tjänster, dela med sig av vad som är på gång på företaget och ha en kontinuerlig dialog med människor som visar intresse för företaget genom att följa dem, säger Linus Zackrisson.

Han rekommenderar företag som ännu inte aktiverat en egen Linkedinsida att ta vara på möjligheten att stärka sitt employer branding varumärke och indirekt bygga upp en intressant kandidatbas med kontinuerliga uppdateringar och en dialog med sina ”följare”. Undvik frestelsen att använda Linkedin som en försäljningskanal, det kan innebära att ni tappar förtroende och på sikt kanske även förlorar era ”följare”. Fokusera istället på att informera om er verksamhet och bygga ert långsiktiga varumärke som arbetsgivare.

Nya verktyg samlar information från flera virtuella nätverk
Utse gärna en Linkedinansvarig på företaget, en person som ansvarar för att göra kontinuerliga uppdateringar på er sida och säkerställer att den information som läggs upp på Linkedin följer företagets employer branding policy. Linkedin är också en intressant arena för den som vill bevaka och hålla sig uppdaterad med de senaste branschtrenderna. Här finns nämligen ett stort antal grupper och diskussionsforum som ofta är relativt nischade.
– En av de starkaste framtidstrenderna är de verktyg som samlar all information om en person från olika virtuella nätverk på ett och samma ställe. Det underlättar förstås tillvaron för presumtiva arbetsgivare när de slipper leta runt på många olika plattformar för att få en helhetsbild av en individ. Dessa sajter samlar in information från bland annat Linkedin, Instagram och Linkedin och presenterar det i en samlad profil, säger Linus Zackrisson.

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

En reaktion till “LinkedIn – viktig rekryteringskanal för företag

  • 2013/02/25 kl. 21:08
    Permalink

    Sociala media kommer starkt inom allt rekryteringsarbete MEN fortfarande saknar både databaserna och LinkedIn en oerhört viktig del i rekryteringsprocessen, nämligen personens vision och riktning.
    Det som är inskrivet är oftast historik. Det man rean gjort, lärt sig, lyckats med.
    En duktig headhunter/rekryteringskonsult kan se nästa steg i en persons utveckling och – förhoppningsvis även – hur detta stöttar affären hos det företag som väljer att ta rekryteringshjälp. Då undviker man risken att rekrytera personer som efter bara en tid inser att gräset inte var grönare hos en ny arbetsgivare. 
    Susanne på Spira

    Svar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.