Mango i huvet?

mango«Mango i huvet?» låter relativt obegripligt för en utomstående åhörare i en kassakö, men är ett lysande exempel på situationsanpassad kommunikation i en livsmedelsaffär. Med hjälp av den sortens kommunikation kan alla typer av organisationer få sina medarbetare att känna sig delaktiga i, och positivt inställda till, förändringar. Det menar Beatrice Arnesson och Cath Blomkvist i deras nya bok vid namn – ja just det, «Mango i huvet?».

– Mycket har skrivits om förändringsprocesser och även om förändringskurvan. Det som skrivits handlar oftast om individens reaktioner på en förändring eller om ledningens syn på hur en förändringsprocess ska genomföras. Vi vill visa att man kan använda den individuella förändringskurvan som hjälp för att förstå förändringsarbete på organisationsnivå, och att om man  som förändringsledare ökar sin förståelse för medarbetares reaktioner i en förändring, så kan man bli mer effektiv i sitt val av kommunikativa åtgärder för just de reaktioner som medarbetarna uppvisar, säger Cath Blomkvist.

Förändring är ett måste för att ett företag eller en organisation ska kunna utvecklas. Det kan handla om ett nytt ekonomisystem, nya datorprogram, en ny lokal. Förändring kommer i många skepnader, är sällan smärtfri och tenderar att väcka reaktioner av  varierande karaktär hos samtliga inblandande. «Mango i huvet?» riktar sig till den som arbetar med intern kommunikation och förändring i organisationer. Arnesson och Blomkvist guidar läsaren med hjälp av exempel och konkreta tips förbi de klassiska fällorna och belyser  kommunikationens oerhörda betydelse för att skapa en effektiv, kreativ och nöjd arbetsplats.

– När vi hållit föredrag om vår syn på förändringskommunikation har vi nästan alltid fått frågan om vi kan ge förslag på litteratur i ämnet. En hel del har i och för sig skrivits om förändringskurvan, men vi har inte hittat en bok som beskriver hur man kan använda kunskapen om förändringskurvan när man ska kommunicera i och under en förändring. Det gav oss inspiration att skriva boken, säger  Cath Blomkvist.

Källa: Recito Förlag

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *