Märklig reklam – om att marknadsföra sig

När jag för drygt ett år sen skulle bestämma mig för om jag ville plugga vidare möttes jag av väldigt många möjligheter. Det fanns både ett vad och ett var att bestämma mig för. Sen hade jag en till person att fundera på. Hur mycket hänsyn skulle jag ta till vad och var han eventuellt ville plugga? Till min hjälp hade jag all den reklam som skickas hem till mig, besöket på SACO-mässan, respektive universitets hemsida samt olika forum.

För företag och organisationer är marknadsföring en form av investering och blir lätt en stor utgift. Det går på olika sätt att minska risken att den inte betalar sig men det blir fortfarande något slags lotteri att lyckas nå fram till just de som nappar. Sedan kommer kontrollerna. Hur ska du i efterhand kunna veta att investeringen var lönsam? Hur vet du vilka förändringar som beror av just det beslutet?

Reklam har både fått mig att hitta saker jag annars troligen inte skulle hittat och bli förundrad hur jag kan vara en del av deras målgrupp. Vi var tre nyblivna studenter som flyttat tillsammas till en ny stad. Alla hade valt en utbildning de tänkte skulle passa dem. Plötsligt dök det upp reklam i vår brevlåda från ett annat av landets universitet. Min spontana reaktion var att skratta och förundras över hur det kunde komma fram till att resurserna var värda att spendera på oss.

Att välja ut målgrupper att marknadsföra sig mot och sedan producera fungerande reklam åt dem kan jag tänka mig lätt blir en lång process ,speciellt i större organisationer som ovan nämnda universitet. Grupper ska hittas, material ska väljas ut, layouten ska testas, saker kanske ska tryckas. Det är helt enkelt mycket resurser som går åt till att göra sig sedd och hörd. Att då lägga dessa på människor som redan tagit ett beslut känns som en enorm risk. Visst finns det de som känner att antingen passade inte utbildningen eller så var nu inte tiden för den. Att skicka ut till dessa personer kan generera viss respons, men hur ska de veta var dessa finns någonstans? Bara i höstas antogs 242.000 människor till kurser och program på landets alla högskolor och universitet.

Jag vill inte påstå att marknadsföring är dålig, för hur ska folk veta att ett företag finns om ingen berättar? Det som blir kruxet är att hitta en fungerande rutin som noga avvägt riskerna att responsen bli noll mot möjligheterna till att det betalar sig, kanske flera gånger om.

Elena Tronje

Jag är snart 20 år och pluggar för tillfället till Civilingenjör i Industriell Ekonomi, första året avklarat. Jag har tidigare läst en del om ledarskap och under sex år lett barngrupper inom gymnastik. För mig är inställningen en viktigt faktor i en människas liv och lägger därför stor vikt i ordspråket “Det är vad du gör det till".

Elena Tronje has 6 posts and counting. See all posts by Elena Tronje

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.