Marknadsföra sig själv och sitt företag i sociala medier

Av Sara Lundgren

Sociala medier är ett utmärkt forum för att stärka sitt varumärke. Det finns en stor publik på denna arena och det är lätt att marknadsföra mer personligt och att interagera med sina åhörare. Jennifer Lind befinner sig mycket på sociala medier för att marknadsföra både sig själv och sitt företag.

PageLines- 02jenniferlind325.pngJennifer Lind äger en städfirma som heter Städsällskapet och vid sidan av är hon fritidspolitiker inom moderaterna. Jennifer har två facebooksidor, en om företaget och en om sig själv. Facebook är den plattform hon är mest aktiv på, men försöker även att twittra ibland. Ytterligare ett sätt för henne att synas är att skriva många artiklar om hennes verksamheter.

I sin företagsverksamhet vill hon vara personlig och etiskt. Hon vill visa på att det finns människor bakom städningen, och att man inte bara köper städning utan även en trygghet. Företagets facebooksida uppdateras regelbundet. Där skriver hon mycket om rutavdraget, men även om vad som händer i företaget, när de upphandlar, förnyar sig eller samarbetar med leverantörer. I annonser till tidningar använder sig Jennifer av glada kreativa bilder för att företaget ska uppfattas som glatt och seriöst.
– Jag tror att människor gärna vill göra business med människor som mår bra. Jag som jobbar i en bransch som haft mycket utanförskap, och som varit ganska nedprioriterad i samhället, vill jobba upp den branschen och få den att synliggöras.

Facebooksidan; Jennifer Lind, började hon med när hon i valet 2010 kandiderade till riksdagen och till kommunfullmäktige i Huddinge. Då använde hon sig av Facebook väldigt flitigt för att skriva vad hon tyckte och tänkte.
– Jag försökte vara glad och visa att jag är en vanlig människa istället för att vara stel och tråkig som ofta förknippas med politiker.

För att få extra slagkraft i kampanjen bjöd Jennifer genom sin facebooksida in folk till mingel i hennes hem. Där kunde folk ställa frågor till henne och allmänt prata med varandra för en trevlig stund. På minglet togs många foton som senare lades upp på sidan för att extra uppmärksamma eventet.

De tre frågor hon framförallt bedrev under kampanjen 2010 var skolfrågor, småföretagarfrågor och kvinnofrågor. Dessa synliggjordes också tydligt i de sociala medierna för att visa omvärlden vad hon brann för som politiker.

Jennifer berättar att all marknadsföring till valet gick ganska bra men att hon tror att fler vet vem hon är idag, två år senare. Det tar ganska lång tid att synas i media.

Att synas på sociala medier är däremot inte alltid frid och fröjd för en framgångsrik kvinna. Jennifer berättar att många kvinnor råkar illa ut och blir tillsagda att inte ta så mycket plats.
– Det får jag höra ofta, att jag ska tona ner mig, men nej, jag säger bara att jag måste få rätt att välja vad jag vill med mitt liv, säger Jennifer.

 

 

Gästkrönikör

Allt om Företagande bjuder regelbundet in gästkrönikörer som delar med sig av sin kunskap.

Gästkrönikör has 226 posts and counting. See all posts by Gästkrönikör

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.