Marknadsföring genom Content Marketing

Content marketing är ett marknadsföringssätt som fokuserar mindre på att sälja och mer på att kommunicera. Det som publiceras/ges ut ska vara av den karaktären att det är intressant för kunden. Det ska vara värdefullt och fungera som en form av utbildning och förändra beteenden. Kort sagt handlar om att kommunicera med kundkretsen utan att sälja eller skrika på den.

För att få koll på nuläget finns det tre bra steg att gå igenom:

  1. Ta fram alla typ av marknadsföring. Annonser, artiklar, produkter, etc.
  2. Fråga dig: ”Är vårt innehåll mer om våra kunders intressen eller mer om oss och hur bra våra produkter/tjänster är?”
  3. Fråga dig: ”Kommer människor dela och sprida informationen i sociala medier? Kommer de prata med sina kollegor om det? Kommer de leta efter det? Kommer de bli så engagerade att de följer oss i sociala medier?”

Detta ger ett visst perspektiv på situationen och ger något att jobba utifrån. Här får du även en bild av hur mycket det nuvarande marknadsföringssättet skiljer sig från content marketing, och då också en aning hur mycket förändring som måste till.

För att komma igång finns här nedan några bra tips för att snabbare och smidigare komma igång:

  • Ha 30-50 fraser att använda om och om igen, och se till att du också gör det.
  • Fokusera på kunden och dens intressen, och lämna dina ifred.
  • Oavsett hur mycket content du har är det inte nog. Det finns alltid något nytt att säga som är relevant för någon del av din kundkrets.
  • Content marketing är en ständigt pågående process, inte en kampanj. Ge det tid och efter ett tag, några månader, ger det sig hur det verkligen fungerar och du kan börja se resultat.
  • Content marketing kräver planering både gällande innehåll och hur du ska korsmarknadsföra.
  • Det är inte en ”one size fits all”-situation. Content marketing är ett tankesätt som förändras beroende på verksamhet. Våga göra på ditt sätt!
  • Acceptera att detta är ett sätt att jobba på lång sikt!

Fördelar med detta sätt att jobba är att det är billigare och marknadsföringen har längre livslängd är specifika kampanjer. Dessutom håller sig kunderna nöjda längre och kan på så vis hålla fast vid produkten/tjänsten, och i och med det även företaget, längre. Nackdelarna är å andra sidan att det kräver tid och planering, samt att det kan vara svårt att se effekten direkt.

Elena Tronje

Jag är snart 20 år och pluggar för tillfället till Civilingenjör i Industriell Ekonomi, första året avklarat. Jag har tidigare läst en del om ledarskap och under sex år lett barngrupper inom gymnastik. För mig är inställningen en viktigt faktor i en människas liv och lägger därför stor vikt i ordspråket “Det är vad du gör det till".

Elena Tronje has 6 posts and counting. See all posts by Elena Tronje

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.