Med processer och visualisering i centrum startar Lars-Eric eget

Lars-Eric Gustafson håller på att starta ett företag som ska hjälpa individer och företag att få en överblick över sitt tänkande och på så vis se varför problem har uppstått och hur de kan komma ur de mönster som gör att de hamnat där. Här berättar han om resan till att starta ett företag.

Lars-Eric GustafsonLars-Erics resa till att bli företagare har varit lång. Han har alltid funderat på vad han verkligen vill. Det har varit funderingar på att fortsätta på akademikerbanan samtidigt som Lars-Eric även har haft mycket funderingar på att starta eget företag. Men det har hela tiden varit något som hindrat honom från att ta det sista steget.

Tidigare arbete

Under mer än 20 år var Lars-Eric anställd i IT-branschen. Han har alltid varit intresserad av hur människan utvecklas; hur människan tänker, löser problem, fattar beslut och lär sig nya saker.

”På ett tidigare jobb hamnade jag till slut i en situation där jag inte fick de uppdrag jag ville och inte kunde utvecklas i den riktning jag önskade. Då avslutade jag min anställning och gick vidare.”

Franchise

En dag såg Lars-Eric en annons i tidningen från en franchisekedja som han tyckte lät intressant. Då tog han kontakt med företaget och fick komma på ett möte. De hade ett koncept som handlade om personbedömningar inför rekrytering. – Efter mötet tyckte jag fortfarande att det var intressant, så jag certifierade mig och köpte en licens att verka inom Örebro län, säger Lars-Eric. Det är nu över fyra år sedan.

Lars-Eric upptäckte att det inte räckte med ett aktivt nätverk för att dra kunder utan att det var helt andra krav som ställdes för att lyckas.
– Det gick knackigt och till slut blev mitt beslut att ställa företaget i konkurs, berättar Lars-Eric.

Företagsstart

Lars-Eric har inte tappat modet för den skull utan är nu på gång med en ny idé.
– Jag har en ny affärsidé på gång och affärsplanen har jag också börjat skissa på. Tanken är att jag ska starta efter nyår. Sedan har jag en eventuell samarbetspartner som jag hoppas få med mig i företaget, berättar Lars-Eric

Lars-Eric har under de senaste två åren arbetat en del med affärsutveckling och det har hjälpt honom att komma fram till sin affärsidé; Unisquid Real Progress.

Unisquid Real Progress är en utvecklingsmodell för individer och företag som handlar om visualisering av sitt tänkande. Det innebär att Lars-Eric leder andra genom visualiseringsprocesser för att skapa överblick och på det sättet skapa en större förståelse för varför problem har uppstått och det bästa sättet att lösa dem.

Lars-Eric arbetar tillsammans med kunden fram en visuell karta som tar upp strategier, målbilder och problem. Han arbetar hela tiden med ett coachande förhållningssätt, för att på det sättet leda andra genom processerna.
– Nu känns det som att mycket är klart och jag snart kan dra igång, avslutar Lars-Eric.

Lars-Erics 3 bästa marknadsföringstips

  1. Du behöver en professionell profil; en grafisk profil som går igen i allt du gör, inga stavfel och en genomgående hög kvalité.
  2. Skapa en bild av dig själv som du marknadsför. Du ska sedan leva och andas den bilden i allt du gör.
  3. Du måste bära ditt varumärke med stolthet och komma ihåg vad som är själen i det du gör.

Mer om Unisquid och Lars-Eric kan du hitta här:

Unisquid omfamnar hela världen Av: Robert Palotas

5 lärdomar från en tuff första företagarresa Av: Elisabeth Karlehav

Lars-Eric synliggör ditt tänkande Av: Malou Thorman

Lars-Eric får användning av företandets fallgropar då han satsar på nytt Av: Maria-Michelle Idendahl

 

Hemsida

Facebook

Agneta Lundström

Det första intrycket av Agneta är att hon är glad och engagerad. Hon har nära till skratt, men när hon pratar om vikten med att information fungerar märker man allvaret. Agneta arbetar idag med att skapa enkla webbsidor som kan användas för att förstärka webbinformation. Förutom detta skriver Agneta krönikor, artiklar och håller utbildningar i sociala medier.

Agneta Lundström has 7 posts and counting. See all posts by Agneta Lundström

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.